Francuzi obejrzą program o Warszawie
Francuska telewizja TV5 produkuje blok
programowy o stolicy Polski pt. "24 godziny w Warszawie". Program,
który zostanie wyemitowany w sobotę i niedzielę 11 i 12 czerwca,
ma przybliżyć Francuzom dzieje i współczesność stolicy Polski.
06.05.2005 | aktual.: 06.05.2005 15:41
Dziennikarz realizujący program, Frederic Mitterrand, powiedział podczas konferencji prasowej w Warszawie, że program "24 godziny w Warszawie" zainspirowany został polskimi prezentacjami kulturalnymi podczas Sezonu Polskiego w Paryżu, który odbywał się w zeszłym roku. Dostrzegliśmy wtedy tak wiele interesujących rzeczy z kultury i historii, że postanowiliśmy przybliżyć je naszym widzom - powiedział Mitterrand.
Frederic Mitterrand wraz z tunezyjską dziennikarką Amel Smaoui przygotowują wywiady ze znanymi warszawiakami w charakterystycznych dla polskiej stolicy miejscach. Prezydent Warszawy Lech Kaczyński oprowadzi francuskich widzów po Muzeum Powstania Warszawskiego, Agata Passent przedstawi uroki Pałacu Kultury i Nauki oraz życia towarzyskiego stolicy.
Bronisław Geremek w swoim biurze opowiadać będzie o swoim życiu, poprzez które starać się będzie wyjaśnić losy Polski ostatnich 60 lat. Krystyna Janda w kawiarni Bristolu opowie o swojej fascynacji Warszawą, a Andrzej Wajda, z którym rozmowa zostanie nagrana w jego warszawskim domu, będzie mówił o swoich filmach.
Wśród rozmówców francuskich dziennikarzy będą też Łukasz Gorczyca z galerii Raster, Wojciech Krukowski - dyrektor warszawskiego Centrum Sztuki Współczesnej, Konstanty Gebert - dziennikarz, Marta Gessler - właścicielka restauracji, Marcel Łoziński - reżyser, a także Alain Souillard - prezes sieci Carrefour w Polsce.
W ramach programu "24 godziny w Warszawie" znajdą się też filmy o mieście, jego historii i mieszkańcach, m.in. "Moja Warszawa" Marii Koczanowicz, "Wiek pisarzy: Witold Gombrowicz" Andrzeja Wolskiego, "Głos nadziei" Macieja Dygasa czy też "Imigranci polscy w Polsce" Erwanda Brianda.
TV5 to największy publiczny kanał francuskojęzycznej telewizji. Jest dostępny w ponad 160 mln gospodarstw domowych, oglądany jest codziennie przez ok. 25 mln widzów. Jest także dostępna w Polsce w niektórych sieciach telewizji kablowych.