Finlandia zrywa ostatnie więzi z Rosją. Zmieni tory kolejowe
Fińska minister transportu Lulu Ranne ogłosiła plan przestawienia wszystkich tras kolejowych w Finlandii na europejski rozstaw szyn. To krok w stronę uniezależnienia się od rosyjskiej spuścizny i wzmocnienia współpracy z krajami nordyckimi.
Co musisz wiedzieć?
- Fińska minister transportu Lulu Ranne podkreśliła konieczność przestawienia wszystkich tras kolejowych w Finlandii na europejski rozstaw szyn, aby uniezależnić się od rosyjskiej spuścizny.
- Projekt Rail Nordica zakłada budowę nowej linii kolejowej łączącej Finlandię ze Szwecją, co ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw i mobilność wojskową.
- Koszt inwestycji w Rail Nordica szacowany jest na miliardy euro, a fiński rząd przeznaczył już 20 mln euro na wstępne planowanie.
Dlaczego Finlandia zmienia rozstaw szyn?
Fińska minister transportu Lulu Ranne podczas konferencji w Helsinkach podkreśliła, że Finlandia nie może pozostać strefą, w której wciąż korzysta się ze spuścizny po Rosji. - Czy na zawsze chcemy pozostać w Rosji? Nie chcemy - powiedziała.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.
Wielkie emocje po debacie. Zapytaliśmy o Nawrockiego i TVP
Obecnie nie jest możliwy transgraniczny ruch kolejowy, ponieważ po stronie fińskiej rozstaw szyn kolejowych (1524 mm), pochodzący z XIX w. (gdy fińskie terytorium było częścią Imperium Rosyjskiego) jest o blisko 89 mm szerszy od europejskiego (1435 mm) i zbliżony do rosyjskiego (1520 mm).
Jakie są plany dla Rail Nordica?
Projekt Rail Nordica zakłada budowę nowej linii kolejowej na północy Finlandii. Ma ona przebiegać nad Zatoką Botnicką, łącząc fińskie Oulu, Rovaniemi oraz port w Kemi ze szwedzkim Haparanda nad graniczną rzeką Torne, a stamtąd przebiegać do górniczego ośrodka w Kirunie i następnie do norweskiego portu w Narwiku. Inwestycja - podkreślają władze - jest ważna z punktu widzenia fińskich sił zbrojnych i NATO. W Laponii w rejonie Rovaniemi znajduje się baza wojskowa oraz poligon.
Podczas spotkania w Helsinkach ministrowie transportu państw nordyckich, wydali wspólne oświadczenie, stwierdzając, że "mobilność wojskowa, gotowość cywilna i bezpieczeństwo dostaw mają duże znaczenie w kontekście opracowywania przez kraje wspólnej strategii dotyczącej systemów transportowych".
Jakie są wyzwania związane z przebudową?
Według minister Ranne budowa linii kolejowej według europejskich standardów i włączenie jej do programu Transeuropejskiej Sieci Kolejowej (TEN-T) nie może ograniczyć się tylko do północy Finlandii, ale powinna objąć także południową części kraju, tym bardziej że - jak podkreśliła - w krajach bałtyckich Rail Baltica (trasa kolei dużych prędkości od estońskiego Tallinna przez Rygę do granicy Polski) powstaje według europejskich norm.
Z przygotowanej w 2023 r. przez resort transportu analizy wynika, że przebudowa wszystkich linii kolejowych w Finlandii na europejski rozstaw szyn (1435 mm) przyniosłaby "więcej szkód niż pożytku", a koszty przedsięwzięcia byłyby "zbyt duże".
Całkowita długość sieci kolejowej w Finlandii wynosi prawie 6 tys. km, z czego ponad połowa jest zelektryfikowana.