PolskaFestiwal muzyki dawnej w Jarosławiu dobiega końca

Festiwal muzyki dawnej w Jarosławiu dobiega końca

Średniowieczny moralitet Hildegardy z Bingen zabrzmiał na koncercie finałowym XVIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej "Pieśń naszych korzeni" w Jarosławiu.

28.08.2010 | aktual.: 28.08.2010 22:15

Utwór wykonał chór festiwalowy, który przygotowywał się do tego przez cały czas trwania imprezy. Tworzy go około 30 osób, w większości kobiet, które ćwiczyły wykonanie XII-wiecznego dzieła na warsztatach festiwalowych pod dyrekcją Roberta Pożarskiego.

Oficjalne zakończenie festiwalu nastąpi jednak dopiero w niedzielę przed południem, podczas mszy świętej w rycie gregoriańskim.

Wykonany w bazylice Matki Bożej Bolesnej w Jarosławiu w ostatnim koncercie festiwalu utwór "Ordo Virtutum" przedstawia dramat wewnętrznej walki między dobrem a złem, rozgrywający się w ludzkiej duszy.W dramacie tym cnoty, na czele z królową pokorą, pomagają ludzkiej duszy w walce z diabłem. Utwór jest złożony z trzech odrębnych scen. Uznawany jest za jeden z pierwszych rozbudowanych utworów dramatycznych średniowiecza.

Mniszka Hildegarda z Bingen (1098-1179) uznawana jest przez kościół katolicki za świętą. Była reformatorką religijną, wizjonerką, mistyczką. Już w wieku trzech lat miała pierwszą wizję, a w wieku ośmiu - została poświęcona kościołowi. Znalazła się pod opieką przeoryszy konwentu benedyktynek. W trakcie przygotowań do roli mniszki otrzymała klasyczne wykształcenie. Po śmierci przeoryszy została mianowana na jej następczynię. Jest autorką trzech dzieł o charakterze wizyjnym, w których porusza zagadnienia kosmologiczne, antropologiczne, etyczne i eschatologiczne.

W festiwalu, który rozpoczął się w minioną niedzielę wystąpiło łącznie kilkudziesięciu artystów z dziesięciu krajów: Austrii, Hiszpanii, Włoch, Turcji, Rosji, Belgii, Estonii, Rumunii, Tunezji i Polski. Festiwalowe koncerty tradycyjnie odbywały się w jarosławskich świątyniach, głównie obrządku łacińskiego, ale także i w cerkwi.

Tegoroczna impreza łączyła w sobie trzy wątki. Pierwszym z nich był misteryjny dramat na Wschodzie i Zachodzie. W ten nurt wpisuje się jedyny zachowany przykład bizantyjskiego teatru liturgicznego "Oficjum o Trzech Młodziankach w Piecu Ognistym", który został pokazany przez moskiewski zespół Sirin. Oficjum w całości zostało przedstawione po raz pierwszy od około 400 lat.

Drugim wątkiem była turecka mistyczna tradycja suficka. Przypomniana tu została postać i twórczość Wojciecha Bobowskiego (Ali Ufki Beja) - Polaka, który w XVII wieku jako młody mężczyzna został wzięty do niewoli przez Tatarów, a później sprzedany na dwór tureckiego sułtana, gdzie zrobił karierę m.in. jako muzyk i oficjalny tłumacz. Jego zapisy klasycznej muzyki tureckiej są pierwszym i najważniejszym źródłem muzyki otomańskiej XVI i XVII w.

Trzeci wątek to muzyka kobiet: świecka, salonowa Barbary Strozzi, która otworzyła festiwal, oraz tworzącej w średniowieczu mistyczki, wizjonerki, poetki i kompozytorki Hildegardy z Bingen, która została zaprezentowana w ostatnim festiwalowym koncercie.

Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w ostatni pełny tydzień sierpnia. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które, jak podkreślają organizatorzy, są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków.

W czasie trwania festiwalu odbywały się także seminaria, na których uczestnicy poznawali znaczenie śpiewu, jego roli w kościele i przekazie oraz warsztaty chorałów gregoriańskich i chóru festiwalowego. Jak co roku brali w nich udział zarówno artyści występujący na festiwalu jak i publiczność. Umiejętności zdobyte na warsztatach chorałowych zostaną wykorzystywane podczas mszy, kończącej imprezę.

Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie "Muzyka Dawna", które powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je w przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)