Europa: tunele zagrażają bezpieczeństwu ludzi
Austriacka organizacja zmotoryzowanych (OEAMTC) zaprezentowała rezultaty testów bezpieczeństwa, wykonanych w europejskich tunelach. Rezultaty są - zdaniem specjalistów - alarmujące.
26.04.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Pod względem możliwości ewakuacji, ochrony przeciwpożarowej oraz systemów nadzorujących, sprawdzonych zostało 16 tuneli w 7 krajach. Poważne uchybienia ujawniono w 11 (w Norwegii, Hiszpanii, Austrii, Niemczech i Szwajcarii).
Tylko 5 tuneli zyskało dobre oceny, najlepszą - tunel Kaisermuehlen w Wiedniu. Pozytywne wyniki przyniósł również test tunelu Farchant w południowo - zachodnich Niemczech, 7-kilometrowego Landeck w Austrii, szwedzkiego Sonnenberg oraz duńskiego Oeresund.
7 tuneli uzyskało ocenę jedynie zadowalającą, co - zdaniem specjalistów - nie jest dobrą prognozą. W tej grupie znalazły się tunele św. Bernarda i Kerenzerberg w Szwajcarii, Heslach i Saukopf w Niemczech, El Negron w Hiszpanii, Morgex we Włoszech i Tanzenberg w Austrii.
Testy wykazały, że w wielu tunelach od dawna nieczynne są systemy ewakuacji. Od lat nie sprawdzano również systemów przeciwpożarowych i wentylacji. Najbardziej niebezpieczne - według specjalistów - są tunele Laerdal w Norwegii, Guadarrama w Hiszpanii, Ganzstein w Austrii oraz Monrepos w pobliżu hiszpańskiej Saragossy. W tym ostatnim, który określono jako "ciemną rurę", nie ma miejsc do zatrzymania się w razie wypadku, złe jest oświetlenie oraz system przeciwpożarowy. (jask)