Trwa ładowanie...
Informacja prasowa
15-10-2015 15:11

Employability, czyli zdolność do zatrudnienia

**Firmy regularnie współzawodniczą ze sobą o tytuł najbardziej pożądanego pracodawcy. Robią wiele, by przyciągnąć do siebie najlepszych ludzi. Marka pożądanego pracodawcy podnosi wartość firmy i pomaga jej przyciągać najlepszych kandydatów. A czy ty, jako pracownik troszczysz się o swoją markę?**

Employability, czyli zdolność do zatrudnieniaŹródło: mp
d3r1vjp
d3r1vjp

Jak sprawić, by na każdym etapie życia zawodowego zachować atrakcyjność i wysoką wartość na rynku pracy? Warto zadbać o swoje, jak to nazywają Anglosasi, „employability”, czyli tzw. zdolność do zatrudnienia. Spójrz na swoje życie zawodowe tak, jak na akcję na rynku giełdowym. I tak jak każdy przedsiębiorca, aby utrzymać je w dobrej cenie, działaj i inwestuj w swój rozwój zawodowy, pracuj nad umiejętnościami i kompetencjami, a także pozyskuj nowe kontakty.

Rzeczywistość bywa jednak bardzo różna. Wiele osób dopiero w sytuacji nieoczekiwanego zwolnienia z pracy zauważa jak niewiele ma umiejętności atrakcyjnych rynkowo. Dotyczy to w szczególności tych z nas, którzy na jednym stanowisku, w jednej firmie spędzili długi okres czasu. Co zrobić w takiej sytuacji? Rozpocznij od przygotowania CV. Na stronie Monster Polska , znajdziesz także szereg użytecznych wskazówek i podpowiedzi jak skutecznie szukać zatrudnienia. Są one nie tylko źródłem wiedzy na temat oczekiwań pracodawców, ale także możliwości jakie daje rynek pracy. Analizując je sprawdzisz i ocenisz swoją zdolność do zatrudnienia.

Jakie strategie zastosować, aby twoje akcje na rynku pracy rosły? Z pewnością dla każdej branży są unikalne metody, jednak możemy wyróżnić też kilka uniwersalnych, które sprawdzą się w każdej pracy.

1. Wyobraźnia rynkowa w zarządzaniu życiem zawodowym. Jak mawiał amerykański hokeista Wayne Gretzky - „Podczas, gdy większość graczy podąża tam, gdzie jest krążek, ja zmierzam w kierunku, w którym krążek się porusza”. Podobnie z budowaniem własnych kompetencji. Już dziś uczyć się tego, co będzie potrzebne jutro. Oczywiście nie łatwo jest ustalić, co to będzie. Jakąś podpowiedzią mogą być korporacyjne modele kompetencji. Warto śledzić trendy, analizować sytuację na rynkach bardziej zaawansowanych od naszego. Istnieje też szereg umiejętności uniwersalnych, transferowalnych, które można wykorzystywać niezależnie od branży, czy też stanowiska, np. umiejętność obsługi komputera, umiejętności interpersonalne, otwartość na zmiany, chęć do nauki. Mamy też tzw. kompetencje wieczne, a wśród nich umiejętność sprzedaży, przekonywania, motywowania, czy przywództwo. Nad nimi zawsze warto pracować.

d3r1vjp

2. Gotowość i otwartość na zmiany. Każdy z nas boi się zmiany. A w szczególności zmiany pracy. Stres z tym związany jest porównywalny do stresu przy rozwodzie lub w momencie odejścia bliskiej osoby. Każdy z nas bowiem obawia się wyjścia poza tzw. strefę własnego komfortu. Warto to zrobić i oswoić zmianę pracy, bo dokonana z własnej inicjatywy, a nie konieczności, da ci o wiele więcej możliwości rozwoju. Aby przejść łagodniej przez ten proces, Monster Polska, wraz z trenerem biznesowym, Dariuszem Dumą przygotował porady i filmy edukacyjne na temat oswajania zmian, dostępne na www.oswojzmiane.pl.

3. Elastyczność. Ten, kto potrafi szybko się dostosować do nowych warunków, zmienić na czas, przetrwa i wygra. Jak napisał Karol Darwin w swoim powszechnie znanym stwierdzeniu, „przetrwają nie najsilniejsi, nie najinteligentniejsi, ale ci, którzy najlepiej dopasują się do zmian”. Dzisiejsze czasy mówią nawet o czymś więcej niż tylko „dopasowanie”. Na zmiany trzeba mądrze odpowiadać i je przewidywać, by być gotowym na czas.

4. Networking. Pamiętaj, że dopóki nie powiesz o sobie światu, świat nie będzie wiedział o twoim istnieniu. Warto zdobywać i nawiązywać kontakty, a do tego idealnie nadają się spotkania branżowe, konferencje oraz media społecznościowe. Bądź aktywnym uczestnikiem i daj się poznać innym. Wykorzystuj każdą sytuację do nawiązywania kontaktów i dbaj o nie. Buduj swoją markę na rynku jako profesjonalista.

5. Zarządzanie czasem i priorytetami. Nie chodzi tu wcale o to, by jak najszybciej robić jak najwięcej i pracować cały czas. Może warto nawet nie mówić tu o czasie, a o energii. Ważnym czynnikiem przewagi rynkowej ludzi i zespołów jest dziś poziom energetyczny i zdolność mobilizowania się. Dlatego warto pracować nad umiejętnością priorytetyzowania zadań i umiejętnego zarządzania czasem.

d3r1vjp
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3r1vjp
Więcej tematów