Doradztwo finansowe – wygoda czy konieczność?


Dlaczego Polacy coraz chętniej inwestują

22.01.2005 | aktual.: 29.05.2006 13:08

Ponad 60% oszczędności Polaków ciągle umieszczonych jest na lokatach. Tak duży ich udział stawia nas na szarym końcu rozwiniętej gospodarczo Europy, nie ma bowiem takiego państwa w „starej” Unii Europejskiej, w którym depozyty bankowe przekraczałyby 40% oszczędności obywateli.

Ten trend zaczyna również docierać do Polski. Ze względu na niskie stopy procentowe coraz częściej szukamy innych niż lokaty form oszczędzania. Oszczędności rzędu 100 tys. zł ma obecnie około 600 tys. Polaków, a eksperci szacują, że w tym roku liczba ta wzrośnie o ponad 60 tys. osób. To tak jakby w ciągu jednego roku wszyscy mieszkańcy Bełchatowa lub Łomży uzyskali status klientów personal lub private banking. Dlatego coraz częściej słychać pytanie: gdzie lokować zgromadzone pieniądze?

Indywidualni klienci mogą w Polsce zainwestować w ponad 400 funduszy i subfunduszy inwestycyjnych, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Jeśli dodać do tego np. lokaty z częścią inwestycyjną, ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe, pakiety papierów wartościowych (asset management) czy wreszcie inwestycje w nieruchomości lub dzieła sztuki, to okazuje się, że nie można narzekać na brak możliwości wyboru. Nasz rynek produktów finansowych, podobnie jak w całej Unii, nadal się powiększa. Jednak tutaj pojawia się problem: jak podjąć dobrą decyzję finansową i cieszyć się z jej owoców? Mieszkańcy „starej” Unii Europejskiej, z powodu braku czasu oraz wielkości i zróżnicowania rynku produktów inwestycyjnych, masowo korzystają z usług Doradców Finansowych. A sam zawód Doradcy Finansowego w Europie cieszy się wysokim prestiżem i zaufaniem społecznym.

W Polsce już kilka tysięcy zamożnych Polaków korzysta z usług największej pod względem powierzonych aktywów oraz jedynej pracującej w standardach wyznaczonych przez europejskich liderów firmy doradczej – Xelion. Doradcy Finansowi. Zanim dołączymy do tego grona, powinniśmy wiedzieć, czego oczekiwać od Doradcy Finansowego, jak wspólnie z nim podejmować dobre decyzje finansowe oraz na czym polega praca Doradcy.

Zawód „Doradca Finansowy”

W „starej” Unii doradztwem i pośrednictwem finansowym trudni się ponad 400 tysięcy osób. We Włoszech na jednego Doradcę Finansowego przypada 2000 mieszkańców, w Niemczech – 700. Polska może się pochwalić, według różnych szacunków, 3-8 tysiącami osób nazywających się Doradcami Finansowymi, dlatego wydaje się, że w ciągu najbliższych trzech-pięciu lat powinno się u nas znaleźć miejsce dla 13-15 tysięcy Doradców Finansowych, definiowanych jako plannerzy finansowi i doradcy w zakresie finansów osobistych. Ich przywilejem, ale i obowiązkiem jest możliwość przedstawiania niezależnych propozycji rozwiązań finansowych, korzystnych dla Klientów, oraz możliwość oferowania Klientom optymalnych produktów wiarygodnych partnerów. Trzeba przy tym pamiętać, że prawdziwymi Doradcami Finansowymi nie są osoby będące pośrednikami kredytowymi ani sprzedawcy, których krępują biurokratyczne procedury i całkowita zależność od decyzji przełożonych, a narzucone im plany sprzedażowe zmuszają do oferowania produktów gorszych niż
konkurencyjne tylko dlatego, że powstały w instytucji, która ich zatrudnia.

Doradca Finansowy to jeden z zawodów, które będą się w Polsce najlepiej rozwijać w ciągu najbliższych pięciu lat.

Najlepszymi kandydatami na Doradcę Finansowego Xelion są doświadczeni bankowcy, jednak nawet oni, dysponujący wiedzą na temat rynków finansowych i doświadczeniem w pracy z Klientami, potrzebują intensywnych szkoleń, aby dostosować się do wymogów nowego zawodu. Nowa praca wiąże się też m.in. z koniecznością prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Doradcy Finansowi Xelion zyskują przy tym niezależność, otrzymując równocześnie od Xelion pełne wsparcie merytoryczne oraz produktowe. To wszystko w połączeniu z wynagrodzeniem uzależnionym od wielkości portfela Klientów stanowi świetną motywację dla Doradcy do dbania o rozwój aktywów Klientów.

Jak powinno wyglądać doradztwo finansowe

Doradca Finansowy powinien wspólnie z Klientem precyzyjnie określić cele finansowe Klienta, a następnie wybrać najlepsze dla niego rozwiązania oszczędnościowo-inwestycyjne. Na tym etapie Doradca definiuje potrzeby finansowe Klienta, określa jego skłonność do ryzyka, ustala ilość wolnej gotówki, którą Klient może swobodnie dysponować. Dopiero na drugim lub trzecim spotkaniu Doradca prezentuje Klientowi jeden lub dwa plany inwestycyjne. Po uzgodnieniu z Klientem ostatecznego planu Doradca pomaga w jego realizacji, a następnie w bieżącej kontroli. Pod tym względem model doradztwa finansowego Xelion niczym nie różni się od wzorów zachodnioeuropejskich.

Obraz
© źródło Xelion

1. Analiza sytuacji życiowej i finansowej Klienta

Wiadomo, że Klient w różnych momentach życia ma różne potrzeby. Doradca pomaga Klientowi ocenić, kiedy, na co i ile pieniędzy będzie potrzebował. Większość osób nie bierze np. pod uwagę swojego poziomu życia na emeryturze. Tymczasem osoba dysponująca aktualnie miesięcznymi wpływami rzędu 7-8 tys. zł potrzebuje aż około 1 miliona, by zachować obecny standard życia na emeryturze. Dlatego podczas spotkań z Doradcą ważne jest, aby szczerze i otwarcie z nim rozmawiać, pamiętając o wszystkich swoich potrzebach finansowych. Na tej podstawie Doradca przygotuje propozycje planów inwestycyjnych.

* 1. Stworzenie planu finansowego*

Każda potrzeba Klienta wymaga podjęcia decyzji o tym, w co i na jak długo trzeba zainwestować, aby osiągnąć zamierzony efekt. Stworzenie koncepcji – tzw. portfela rozwiązań finansowych – należy do głównych zadań Doradcy Finansowego. Obecnie taki plan jest przygotowywany z wykorzystaniem produktów 12 instytucji finansowych, do których należą m.in. Pioneer Pekao TFI S.A., Skarbiec TFI S.A., AIG TFI S.A., TFI Allianz Polska S.A., Merrill Lynch Investment Managers, Fortis Securities Polska S.A., TUnŻ Nordea Polska S.A., Towarzystwa Ubezpieczeń z grupy Commercial Union Polska i Allianz Polska oraz Bank Pekao S.A.

1. Wdrożenie

Doradca pomaga Klientowi w dopełnieniu wszystkich formalności niezbędnych do realizacji wybranego rozwiązania. Klienci Xelion mają pełną kontrolę nad swoimi oszczędnościami, przez internetowe konto Xelion mogą na bieżąco sprawdzać m.in. aktualną strukturę i wartość inwestycji.

1. Kontrola

Z biegiem czasu, już po zainwestowaniu oszczędności, może się zmienić sytuacja życiowa Klienta i koniunktura na rynkach finansowych. Zadaniem Doradcy jest stałe monitorowanie tych zmian, aby w razie potrzeby zasugerować Klientowi odpowiednie zmiany w portfelu.

Związek obliczony na wiele lat

Doradca Finansowy Xelion nie jest pośrednikiem, który za wszelką cenę stara się sprzedać produkt, lecz partnerem, dla którego cel Klienta jest tak samo ważny jak własny i z którym Klient będzie się dobrze rozumiał. Klient nie płaci za usługi Doradcy i w każdej chwili może z niego zrezygnować, żądając np. innego Doradcy lub rezygnując z usług firmy. Dlatego kluczowe znaczenie ma satysfakcja Klienta. By sprostać jego oczekiwaniom, Doradca spotyka się z Klientem w czasie i miejscu zaproponowanym przez Klienta.

Model pracy Xelion zakłada długoterminową współpracę z Klientem, która może trwać wiele lat, a z tą samą rodziną może być kontynuowana nawet przez kilka pokoleń.

*Więcej informacji na temat doradztwa finansowego znajduje się na stronie www.xelion.plWięcej informacji na temat doradztwa finansowego znajduje się na stronie www.xelion.pl*

Co w praktyce może dać Doradca Finansowy

Sprawdź, jak działa Xelion. Doradcy Finansowi, umów się na spotkanie – wystarczy telefon: 0 801 370 370 lub e-mail: kontakt@xelion.pl

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie