Donald Tusk najskuteczniejszy
Tak wynika z badania kampanii outdoorowych kandydatów na prezydenta przeprowadzonego w sierpniu 2005 roku.
19.09.2005 | aktual.: 19.09.2005 19:57
W dniach 26-31 sierpnia 2005 roku ośrodek badania opinii publicznej i rynku Mareco Polska w ramach badania Plakat Impact Test przeprowadził test efektywności kampanii outdoorowych kandydatów na urząd Prezydenta RP.
Stosowany dotychczas w badaniach marketingowych standard zastosowany został do zbadania kampanii billboardowych polityków, którzy tym razem zajęli miejsce marek i produktów. Badaniem objęto plakaty wyborcze eksponowane na nośnikach wielkoformatowych w sierpniu, a więc kampanie Henryki Bochniarz, Marka Borowskiego, Macieja Giertycha, Lecha Kaczyńskiego oraz Donalda Tuska. Pomiar nie uwzględniał zatem billboardów tych kandydatów, których kampania plakatowa ruszyła dopiero we wrześniu (m.in. Włodzimierza Cimoszewicza i Andrzeja Leppera).
Kampania plakatowa lidera ostatnich sondaży wyborczych, Donalda Tuska, była w sierpniu najlepiej zapamiętywaną spośród wszystkich, nie tylko politycznych, kampanii outdoorowych. Ponad 18% wszystkich respondentów spontanicznie wymieniało tę kampanię w odpowiedzi na pytanie o zapamiętane plakaty reklamowe prezentowane w ciągu ostatnich 30 dni. Spośród pozostałych polityków najbardziej do wyniku Tuska zbliżył się Lech Kaczyński (10% respondentów wskazało na jeden z dwóch plakatów lidera PiSu eksponowanych w sierpniu), plakaty Henryki Bochniarz, Marka Borowskiego i Macieja Giertycha wymieniane były przez od 2,5% do 2,9% respondentów.
Wskaźnik wyższy niż ten osiągnięty przez plakat Tuska spośród wszystkich przetestowanych w ciągu 8 lat w ramach Plakat Impact Testu reklam osiągnęło zaledwie sześć kampanii (dotychczasowym rekordzistą jest kampania jednego z operatorów telefonii komórkowej z kwietnia 2004 roku - 24,9%).