Dlaczego rosyjski nawigator nie leciał z polską załogą?
36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego odpowiedzialny za wożenie VIP-ów wysłał dokumenty z prośbą o nawigatora do ambasady RP w Moskwie i do polskiego MSZ - informuje "Rzeczpospolita".
08.06.2010 | aktual.: 08.06.2010 10:04
O wyznaczenie nawigatora naprowadzania (w lotniczym slangu - lidera) na lot 7 kwietnia z premierem Donaldem Tuskiem i 10 kwietnia z prezydentem Lechem Kaczyńskim pułk występował już 18 marca, czyli trzy tygodnie przed katastrofą. Informacje gazety potwierdził ppłk Robert Kupracz, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. W tym samym piśmie lotnicy prosili o dane dotyczące lotniska w Smoleńsku.
Rosyjski nawigator nie poleciał ani z premierem, ani feralnego 10 kwietnia, gdy prezydencki tupolew roztrzaskał się pod Smoleńskiem. Strona rosyjska nie potwierdziła gotowości do zabezpieczenia lotów przez lidera - napisał Kupracz w odpowiedzi na pytania gazety.
Byli lotnicy 36. pułku powiedzieli "Rzeczpospolitej", że dawniej latanie na Wschód z rosyjskim liderem było niemal regułą.