Dla nich to coś normalnego - zobacz wyniki sondażu
Ponad połowa dorosłych Polaków (56%) korzysta z internetu - wynika z najnowszego sondażu CBOS. Obecność w internecie jest czymś naturalnym i niemal powszechnym wśród najmłodszych respondentów.
Zdecydowana większość regularnych użytkowników to osoby mające nie więcej niż 44 lata. W grupie 45–54 lata z internetu korzysta dokładnie połowa, wśród osób mających 55-64 lata - jedna trzecia, a wśród najstarszych już tylko co jedenasty.
Internetu używają prawie wszyscy badani z wyższym wykształceniem oraz większość z wykształceniem średnim. Rzadziej do grona internautów zaliczają się osoby, które mają wykształcenie zasadnicze zawodowe, a zupełnie sporadycznie ci, którzy ukończyli jedynie podstawówkę. Niemal powszechnie z internetu korzystają osoby deklarujące wykształcenie na poziomie gimnazjalnym, wynika to z faktu, że są to ludzie młodzi (18-19 lat), przeważnie wciąż się uczący.
Internautów rzadziej spotykamy na wsi niż w miastach. Sama wielkość ośrodków miejskich nie wpływa znacząco na proporcje korzystających i niekorzystających z sieci. Czynnikiem warunkującym dostęp do internetu jest również sytuacja materialna respondentów.
Internauci spędzają online średnio 12 godzin tygodniowo, czyli mniej więcej godzinę i czterdzieści minut dziennie. To nieco krócej niż w ubiegłym roku. Intensywność korzystania z sieci jest związana z wiekiem. Młodsi spędzają online przeciętnie więcej czasu niż starsi.
Prawie wszyscy internauci łączą się z siecią w domu (95%), dwie piąte (41%) w szkole lub pracy, a nieliczni (2%) korzystają z kawiarenek internetowych. Około jedna ósma (13%) łączy się z siecią w jeszcze innych miejscach.
Internet zyskał dużą popularność jako kanał dystrybucji dóbr i usług. Ponad dwie trzecie internautów (66%), czyli ponad jedna trzecia ogółu dorosłych dokonało zakupów online, a co czwarty użytkownik sieci (25%) deklaruje, że sprzedał coś przez internet. Odsetek regularnie kupujących w ten sposób jest stabilny.
W porównaniu z zeszłorocznym badaniem wzrosła liczba użytkowników bankowości elektronicznej. Obecnie ponad połowa internautów (54%, czyli niemal jedna trzecia dorosłych) korzysta z usług bankowych przez internet. Ponad połowa internautów (54%), czyli prawie co trzeci dorosły czyta prasę online.
Do nawiązania znajomości w sieci przyznaje się co piąty internauta (20%), czyli mniej niż w zeszłym roku, choć na poziomie ogółu dorosłych ta różnica jest nieznaczna. Co ósmy (12%) deklaruje, że spotkał się z osobą poznaną przez internet. Zawieranie znajomości przez internet zależy w pewnym stopniu od płci – nieco częściej przyznają się do tego mężczyźni niż kobiety (22% wobec 17%) – i w dużej mierze od wieku. Najwięcej doświadczeń w tym względzie mają najmłodsi internauci.
Coraz większą rolę w internecie odgrywają portale społecznościowe. Co trzeci dorosły (33%), czyli około trzy piąte internautów, ma konto w portalu społecznościowym. Posiadanie konta w portalu społecznościowym nieco częściej deklarują internautki niż internauci (61% wobec 55%). Poza tym aktywność w serwisach społecznościowych zależy od wieku. Odsetek zarejestrowanych użytkowników jest tym mniejszy, im starsi są internauci.