Disco-polo - jeden z ulubionych gatunków muzyki Polaków
Najchętniej słuchane gatunki muzyczne przez
Polaków to pop, disco-polo i rock - wynika z badania "Preferencje
muzyczne Polaków", przeprowadzonego przez TNS OBOP na zlecenie
agencji muzycznej STX Jamboree.
13.05.2008 | aktual.: 13.05.2008 16:19
Muzyka pop cieszy się największą popularnością (37%). Najczęściej słuchają jej osoby w wieku 15-39 lat, w tym gimnazjaliści.
Disco polo to gatunek popularny przede wszystkim wśród mieszkańców wsi i małych miast, osób z wykształceniem podstawowym lub zasadniczym zawodowym oraz osób w wieku powyżej 50 lat. Słucha go 29% ankietowanych.
Zamykający pierwszą trójkę rock jest najczęściej słuchany przez ludzi młodych, w wieku 15-19 lat, głównie mieszkańców miast. Jako ulubiony gatunek muzyczny wskazało go 27%.
Na kolejnych miejscach uplasowały się muzyka filmowa (20%), relaksacyjna (17%), poważna (15%).
Muzyki dance słucha 15% Polaków. Po 14% ankietowanych zadeklarowało, że najczęściej wybiera muzykę kabaretową lub przedwojenną.
Rap i hip-hop to ulubione gatunki muzyczne 13% ankietowanych, country słucha 12%, tyle samo - muzyki latynoskiej.
10% ankietowanych wybrało poezję śpiewaną. Taki sam odsetek uczestników badania wskazało jazz, smooth jazz i muzykę chillout.
Bluesa słucha 9% badanych, a reggae i jazzu - po 8%.
7% jako ulubiony gatunek muzyki wskazało muzykę elektroniczną.
Prawie jedna trzecia Polaków (29%) zadeklarowało podczas badania, że "z przyjemnością" słucha muzyki. Dla 13% respondentów muzyka to "prawdziwa pasja". Ponad połowa ankietowanych (58%) to słuchacze przypadkowi, w których życiu muzyka odgrywa niewielką rolę.
Gatunki muzyczne najczęściej słuchane przez Polaków pokazują, że na co dzień wybieramy przede wszystkim muzykę lekką, łatwą i przyjemną - skomentował wyniki badania Artur Czajka z TNS OBOP.
Warto jednak zauważyć, że aż 13% respondentów to grupa prawdziwych muzycznych pasjonatów. Osoby te często uczestniczą w wydarzeniach muzyczno-kulturalnych, lubią eksperymentować i słuchać różnych, nowych gatunków muzycznych. Pasjonaci to głównie ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem. Patrząc na obecny rozwój społeczeństwa można się spodziewać, że znaczenie tej grupy na rynku muzycznym będzie w przyszłości rosło - ocenia Czajka.
Badanie zostało zrealizowane przez TNS OBOP przeprowadzono je na reprezentatywnej grupie 1005 Polaków, powyżej 15. roku życia, w okresie listopad-grudzień 2007 r.