PolskaCzytanie map i procenty w środowych zadaniach gimnazjalnych

Czytanie map i procenty w środowych zadaniach gimnazjalnych

Czytanie map i odczytywanie współrzędnych geograficznych, posługiwanie się układem okresowym pierwiastków, obliczanie procentów i wiedza na temat właściwości brył - to m.in. sprawdzano w środę na egzaminie gimnazjalnym z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.

W bloku zadań z przedmiotów przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii gimnazjaliści mieli do rozwiązania 24 zdania. Były to zadania zamknięte, czyli takie gdzie uczeń musi wskazać odpowiedź właściwą spośród podanych.

Aby je rozwiązać musieli wykazać się umiejętnością posługiwania się układem okresowym pierwiastków, wiedzą na temat tlenków i węglowodorów, budowy obwodów elektrycznych i właściwości soczewek. Musieli także potrafić posługiwać się mapą fizyczną oraz odczytywać współrzędne geograficzne. W jednym z zdań z biologii uczniowie mieli w oparciu o zamieszczony w arkuszu tekst opisać łańcuch pokarmowy myszy i chrząszcza.

Jedno z zadań z biologii brzmiało: "Barwa oczu u ludzi dziedziczy się jednogenowo. Barwa oczu niebieska jest cechą recesywną w stosunku do barwy brązowej. Matka ma oczy brązowe i jest homozygotą dominującą, a ojciec ma oczy niebieskie. Jaki kolor oczu będą miały ich dzieci? Wybierz odpowiedź spośród podanych. A. Wszystkie dzieci tych rodziców będą miały oczy niebieskie; B. Wszystkie dzieci tych rodziców będą miały oczy brązowe; C. 50% dzieci będzie miało oczy niebieskie i 50% dzieci będzie miało oczy brązowe; D. 75% dzieci będzie miało oczy brązowe, a 25% dzieci będzie miało oczy niebieskie".

Jedno z zadań z chemii brzmiało zaś: "Na opakowaniu środka do udrożniania rur kanalizacyjnych zawierającego stały wodorotlenek sodu znajdują się następujące zdania: +Uwaga! W żadnym wypadku nie wlewać wody do pojemnika z preparatem. W przypadku nieprzestrzegania tego ostrzeżenia zachodzi możliwość oparzenia wypryskującą cieczą!+ Wybierz najlepsze wyjaśnienie tego ostrzeżenia spośród podanych. A. Wodorotlenek sodu ulega gwałtownemu rozkładowi, gdy się go ogrzewa, i dlatego ciecz pryska; B. Wodorotlenek sodu jest substancją żrącą i nie należy go rozpuszczać w wodzie, bo wtedy pryska; C. Podczas rozpuszczania wodorotlenku sodu w wodzie wydzielają się znaczne ilości ciepła, wskutek czego ciecz wrze i pryska; D. Wodorotlenek sodu szybko wchłania wodę i dlatego ciecz pryska".

W bloku zdań z matematyki znalazły się 23 zadania. Były wśród nich były zarówno zadania zamknięte jak i otwarte, czyli takie gdzie uczeń musi sam udzielić odpowiedzi. Aby je rozwiązać uczniowie musieli wykazać się m.in. umiejętnością rozwiązywania ułamków, obliczania procentów, mieć wiedzę na temat trójkątów podobnych i właściwości brył.

Jedno z zadań z matematyki brzmiało: "Cena płyty kompaktowej po 30-proc. obniżce wynosi 49 zł. Cena tej płyty przed obniżką była równa: A. 14,70 zł; B. 34,30 zł; C. 63,70 zł; D. 70,00 zł", inne zaś: "Piechur porusza się z prędkością 4 km/h. Każdy jego krok ma długość 0,8 m. Ile kroków wykona piechur w czasie 12 minut? A. 1000 kroków; B. 800 kroków; C. 640 kroków; D. 100 kroków".

Jedno z zadań otwartych brzmiało: "Asia, Kasia i Wojtek przesadzają kwiatki do doniczek. Każde z nich ma 6-litrowy worek ziemi ogrodniczej i doniczki dwóch wielkości. Asia wykorzystała całą ziemię, którą dysponowała, i napełniła 2 duże doniczki i 9 małych. Kasia całą swoją ziemię zużyła do wypełnienia 4 dużych i 6 małych doniczek. Wojtek chciałby wypełnić ziemią 5 dużych i 4 małe doniczki. Czy wystarczy mu ziemi, którą ma w worku? Uzasadnij odpowiedź".

Uczniowie, z którymi rozmawiali po egzaminie dziennikarze PAP w większości uznali zadania z bloku przyrodniczego za trudniejsze niż zadania z matematyki. O zadaniach z matematyki często używali mówili: "łatwe", "łatwiejsze niż się spodziewali".

"Zadania z chemii, geografii i fizyki były dość proste, a trudniejsze z biologii" - oceniła Ada z Publicznego Gimnazjum nr 5 im. Sługi Bożego Jana Pawła II w Białymstoku. "Jestem beznadziejna z matematyki, a zrobiłam wszystkie zadania otwarte, więc musiały być naprawdę proste" - dodała.

"Część przyrodnicza była trudniejsza od matematycznej. Można nawet powiedzieć, że matematyka była bardzo prosta. Nic mnie tego drugiego dnia nie zaskoczyło" - powiedział jeden z uczniów I Katolickiego Gimnazjum w Katowicach. Także uczniowie z Gimnazjum nr 14 im. Hugona Kołłątaja we Wrocławiu byli w większości zgodni, że zadania z matematyki były dość łatwe, ale wymagały myślenia. Zadania w części przyrodniczej ocenili, jako trudniejsze i wymagające większego wysiłku.

Arkusze zadań rozwiązywanych w środę przez gimnazjalistów na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej są juz dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl oraz na stronach okręgowych komisji egzaminacyjnych.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)