Czym są inteligentne przejścia dla pieszych i dlaczego mieszkańcy polskich miast ich potrzebują?
Polska niestety przoduje w statystykach liczby wypadków drogowych – w 2020 roku do Policji zgłoszono 23 540 tego typu zdarzeń, w których śmierć poniosło 2491 osób[1]. Najgorsza sytuacja jest w polskich miastach, ponieważ to właśnie tam wypadki zdarzają się najczęściej i niestety bardzo często uczestniczą w nich piesi – w 2019 roku stanowili oni aż 60% zabitych na warszawskich drogach[2]. Jak można poprawić bezpieczeństwo pieszego? Czy mogą w tym pomóc nowe technologie? I najważniejsze – skąd wziąć fundusze na nowe inwestycje?
Zacznijmy od zdiagnozowania przyczyny problemu
Dlaczego piesi giną na polskich drogach? Spójrzmy jeszcze raz na policyjne statystyki.
Dane za rok 2019 niestety nie są optymistyczne. Wynika z nich, że aż 62,5% wypadków z udziałem pieszych miało miejsce na pasach. Co ciekawe, piesi zawinili tylko w 7% wszystkich zdarzeń. Pozostałe sytuacje zostały ocenione jako wina kierowców.
Dlaczego akurat przejścia dla pieszych tak często są miejscem wypadków? Przyczyna jak zwykle jest bardzo złożona. Kierowcy często nie dostosowują prędkości do warunków jazdy i nieostrożnie zmieniają pasy ruchu. Winą bywa także brak doświadczenia, ponieważ statystycznie najwięcej wypadków powodują osoby młode między 18 a 39 rokiem życia.
Problemem są również same przejścia dla pieszych. Często są za długie, źle oznakowane oraz niewystarczająco dobrze oświetlone. Warto dodać, że to właśnie na niedostatecznie doświetlonych przejściach dla pieszych ginie najwięcej osób – aż 85% wypadków, do których doszło w takich warunkach, kończy się śmiercią pieszego.
Recepta: edukacja i poprawa bezpieczeństwa przejść dla pieszych
Przejścia dla pieszych w Polsce zdecydowanie nie należą do najbezpieczniejszych. Jak zatem zmienić ten stan rzeczy?
Do dyspozycji mamy wiele sposobów. Już samo poszerzenie chodnika i skrócenie zebry pozwala zmniejszyć ryzyko wypadku o 6%[3].
W celu podniesienia bezpieczeństwa przejścia dla pieszych należałoby wyposażyć je również w nowoczesne technologie. Tego rodzaju przejścia nazywa się inteligentnymi lub aktywnymi. Oto jak mogą wyglądać:
Inteligentne przejście tylko pozornie niewiele różni się od standardowego, ale gdy przyjrzymy się mu bliżej, dostrzeżemy wiele ciekawych i innowacyjnych rozwiązań, które bezpośrednio podnoszą bezpieczeństwo pieszych.
Weźmy za przykład bezpiecznie przejście Signify:
- Oświetlają je inteligentne i energooszczędne oprawy LED, które automatycznie zwiększają natężenie i intensywność emitowanego światła, gdy w strefie oczekiwania przed przejściem pojawi się pieszy. Dzięki temu kierowca z daleka widzi, że na przejściu zwiększył się poziom oświetlenia, co wzmaga jego czujność.
- W jezdni zamontowano oświetleniowe markery ostrzegawcze, pulsujące światłem pomarańczowym, które z daleka sygnalizują kierowcy, że zbliża się do przejścia.
Czy to wystarczy, aby zmniejszyć śmiertelność na drogach? Oczywiście nie, ale inteligentne przejścia z pewnością pozytywnie wpływają na bezpieczeństwo na drogach. Z oceny Signify wynika, że w miejscach gdzie już działają takie rozwiązania spadła ilość wypadków z udziałem pieszych. Przy okazji zmniejszyły się też wydatki na energię elektryczną, ponieważ oprawy LED zainstalowane przy przejściach są bardzo energooszczędne, a gdy na pasach nie ma pieszych świecą z mniejszą intensywnością, pobierając jeszcze mniej energii. Warto dodać, że Signify wprowadziło inteligentne przejścia jako pierwsza na polskim rynku, więc dysponuje dużą wiedzą i doświadczeniem w tym temacie..
Jak sfinansować takie rozwiązania?
Czy w dobie pandemii jest szansa na pozyskanie funduszy na modernizację tradycyjnych przejść dla pieszych w prawdziwie nowoczesne zebry? Okazuje się, że tak. W latach 2021-2024 Krajowy Fundusz Drogowy planuje przeznaczyć na ten cel aż 2,5 mld zł w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021 – 2024, a podejmowane działania będą dotyczyć dróg krajowych należących do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
To pierwszy tak duży program skoncentrowany wyłącznie na bezpieczeństwie pieszych. Budżet przeznaczony na inwestycję jest znaczący, więc samorządy i pozostali właściciele infrastruktury drogowej zdecydowanie powinni przyjrzeć się jego warunkom. Stawką jest w końcu życie mieszkańców.
[1] Wypadki drogowe - raporty roczne - Ruch drogowy - Statystyka (policja.pl)
[2] https://www.rp.pl/Prawo-drogowe/302119912-Dlaczego-piesi-gina-na-polskich-drogach---statystyki-Policji-za-2019-rok.html
[3] https://www.fastcompany.com/3062989/50-reasons-why-everyone-should-want-more-walkable-streets?s=09&fbclid=IwAR23VOzofLRtCU1Fzb7cFBjzFdgPTwuezlriSggLLP_O9XEtF52-b6hcEJo