Częstochowa: protest przeciwko likwidacji nocnych tramwajów
W Częstochowie trwa spór o nocne tramwaje. Mieszkańcy bloków przy ul. Bohaterów Katynia mają dość hałasu w środku nocy i mówią stanowcze „nie”. Korzystający z nocnych kursów Częstochowianie protestują z kolei przeciwko likwidacji nocnych linii tramwajowych. Na portalu Facebook ogłoszono akcję: „Nie dla likwidacji nocnej linii tramwajowej w Częstochowie”.
Miejski Zarząd Dróg i Transportu uspokaja i zapewnia, że z pewnością nie dojdzie do całkowitej likwidacji nocnych kursów. Hałasujące tramwaje mają bowiem zostać zastąpione przez autobusy. Te jednak pokonywałyby wyznaczoną trasę o wiele dłużej, co użytkownicy tramwajów głośno krytykują. – Próbowaliśmy różnych rozwiązań technologicznych, specjalnego smarowania torów i kół, ale nic to nie dało, a hałas nadal przeszkadza mieszkańcom. Dlatego prawdopodobnie zrezygnujemy z nocnych tramwajów - mówi Stanisław Sosnowski, zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu. Jednocześnie zapewnia, iż zmiana tramwajów na autobusy nie zmniejszy częstotliwości kursów.
- Jesteśmy dopiero na wstępnych pracach koncepcyjnych, aby w przyszłości ulepszyć komunikację nocną. Rozważamy zmianę trasy nocnej linii, dlatego bierzemy pod uwagę także autobusy – mówi dyrektor ds. Transportu Zbiorowego Mariusz Sikora. Taka zmiana jest także korzystna pod względem finansowym. Każdy kilometr przejechany przez tramwaj kosztuje miasto ok. 8 zł, przez autobus natomiast tylko 6,50.
Jak zapewnia Stanisław Sonsowski, zastępca dyrektora MZDiT, nie chodzi tutaj jednak o oszczędności, ale o komfort mieszkańców. – Pomimo różnych prób polegających m.in. na smarowaniu torów i kół, hasał nadal był uciążliwy – dodaje. Hałas być może byłby mniej dokuczliwy, gdyby na linię nocną puszczono nowocześniejszy tramwaj. Na ten ruch nie zdecyduje się jednak MZDiT. – „Twisty” (tramwaje firmy Pesa) nie są konieczne przy kursach nocnych, ponieważ tymi liniami jeździ znacznie mniej pasażerów, niż w ciągu dnia. Do tego dochodzi ryzyko zniszczeń i wandalizmu, które nasila się w nocy – przyznaje zastępca dyrektora MZDiT.
- Weźmy pod uwagę to, że tramwaj mija w nocy bardzo wiele ulic. Przejeżdża praktycznie przez całą Częstochowę. Naszym celem jest także obsługa jak największej ilości pasażerów. Autobus na linii nocnej byłby znacznie bardziej ekonomicznie wykorzystany. Jednocześnie wyeliminowalibyśmy, a przynajmniej zredukowali do minimum hasał i wywołany nim dyskomfort protestujących mieszkańców – przyznaje Mariusz Sikora, dyr. ds. Transportu Zbiorowego.
Profil na portalu Facebook, który gromadzi przeciwników likwidacji tramwaju nocnego, ma już ponad 2500 zwolenników. MZDiT zapewnia jednak, że postara się jak najkorzystniej rozwiązać ten problem, tak by żadna ze stron na tym nie ucierpiała. O jakiejkolwiek zmianie mieszkańcy miasta będą odpowiednio wcześniej poinformowani.