Co z numerem alarmowym 112?
Komisja Europejska wzywa państwa członkowskie do upowszechnienia
wiedzy na temat numeru 112.
28.02.2008 08:00
Zdaniem Komisji Europejskiej obywateli należy skuteczniej informować o jednolitym europejskim numerze alarmowym 112.
Zaledwie 22 % obywateli UE było w stanie spontanicznie stwierdzić, że numer 112 służy wzywaniu służb ratowniczych z dowolnego miejsca na obszarze Unii. Z przeprowadzonej niedawno w UE ankiety wynika, że władze krajowe powinny udoskonalić sposób informowania swoich obywateli. Komisja wzywa zatem państwa członkowskie do upowszechnienia wiedzy na temat numeru 112. Po wejściu w życie w 2003 r. unijnych regulacji dotyczących telekomunikacji w 26 spośród 27 państw członkowskich umożliwiono obywatelom wybieranie numeru 112 z telefonów stacjonarnych i komórkowych. Obecnie trwa jeszcze postępowanie w sprawie naruszenia w przypadku Bułgarii, która nie udostępniła możliwości korzystania z numeru 112 (patrz IP/07/1530). Kolejnym logicznym krokiem na drodze do faktycznego wprowadzenia numeru 112 jest upowszechniane informacji na temat możliwości korzystania z niego w kraju i za granicą, gdyż w razie wypadku z numeru tego skorzystają tylko ci obywatele, którzy są świadomi jego istnienia. Zgodnie z wezwaniem Parlamentu
Europejskiego z września 2007 r. Komisja postanowiła wykorzystać dzisiejszą datę (11/2) do zwrócenia uwagi na numer 112.
"Numer alarmowy funkcjonujący sprawnie w całej UE jest zasadniczym instrumentem służącym zapewnieniu bezpieczeństwa naszym obywatelom. Zwłaszcza dla osób podróżujących bezpieczeństwo w nagłych wypadkach jest istotnym aspektem jednolitego rynku i swobód, jakie rynek ten zapewnia. Obywatelom należy umożliwić korzystanie z jednego numeru alarmowego z każdego miejsca w Europie", stwierdziła Viviane Reding, unijna komisarz ds. telekomunikacji. "Do tej pory Komisja koncentrowała swoje wysiłki na zagwarantowaniu dostępności numeru 112 we wszystkich państwach członkowskich. Teraz zaś przyszedł czas, by uświadomić obywatelom, że numer 112 jest jedynym numerem alarmowym, który muszą zapamiętać. Wzywam zatem wszystkie państwa członkowskie, by w dalszym ciągu podejmowały wysiłki zmierzające do osiągnięcia pełnej niezawodności korzystania z usługi numeru 112 w całej Europie oraz by przyłączyły się do kampanii propagującej korzystanie z tego numeru."
Wyniki opublikowanej ankiety pokazują, że 95 % obywateli zgadza się co do przydatności jednolitego numeru alarmowego dla całej UE. Sprawne funkcjonowanie numeru 112 jest szczególnie ważne dla obywateli znajdujących się daleko od stałego miejsca zamieszkania. Dzwoniące na numer 112 osoby podróżujące za granicą zasadniczo nie są w stanie określić dokładnie miejsca wypadku (tylko 53 % respondentów potrafiło podać dokładne miejsce w porównaniu z ponad 80 % będącymi w stanie wskazać je w rodzinnym kraju).
Żródło: Komisja Europejska - UKE