Cisco: recepta na powolny Internet
Idea Content Delivery Network (sieci dystrybucji treści) opracowana przez firmę Cisco polega na wzbogaceniu obecnie istniejącej infrastruktury Internetu o elementy przechowujące kopie zawartości. Dosyć istotnym elementem jest odpowiednie zarządzanie dystrybucją materiałów, w tym odpowiednie przekierowywanie żądań, tak, aby potrzebne pliki były ściągane z jak najbliższej lokalizacji lub z miejsca, do którego poprowadzone jest najbardziej przepustowe łącze. Kompletna sieć CDN składa się więc nie tylko z serwerów typu cache, ale także odpowiednio skonfigurowanych content routerów i content switchy. Odpowiednie dane (pliki, dane multimedialne, głosowe) użytkownik uzyskuje z blisko położonego serwera, dzięki czemu rzeczywisty transfer jest na tyle szybki, by móc w ten sposób realizować nie tylko e-commerce (szybkie systemy transakcji), ale także wideo na życzenie. Ma to duże znaczenie nie tylko dla tych, którzy lubią oglądać filmy,
ale jest dużą pomocą dydaktyczną. W tego typu system zainwestował już Central Wyoming College, stawiający na e-learning, czyli zdalne kształcenie przez Internet. W podobny system zaopatrzyła się sieć hoteli Starwood Hotels. CDN nie wyklucza tworzenia wirtualnych sieci prywatnych, dzięki czemu dystrybuowane treści mogą być niewidoczne dla osób niepożądanych. Istnieje również możliwość prowadzenia billingu za korzystanie z danych zgromadzonych w CDN, co jest podstawą do tworzenia inteligentnych, płatnych usług jak np. wideo na żądanie. Firma Cisco jako jedyna ma w swojej ofercie wszystkie elementy potrzebne do budowy systemu CDN. Można się spodziewać, że już wkrótce treści do sieci CDN będą oferowały wytwórnie muzyczne i filmowe, co spowoduje burzliwy rozwój nowych usług. (jt)