A-300 to pierwszy z samolotów opracowanych przez konsorcjum Airbus Industrie, grupujące firmy z RFN Wielkiej Brytanii (British Aerospace), Francji (Aerospatiale) i Hiszpanii (CASA). Pierwszy szerokokadłubowy samolot napędzany tylko przez dwa silniki, pozwolił na wprowadzenie na trasach o średniej długości komfortu i ekonomiczności dostępnych dotychczas głównie przy lotach międzykontynentalnych.
Charakteryzuje się dwu-trzykrotnie większą pojemnością niż dotychczasowe samoloty o podobnym zasięgu - Boeing 727 czy DC-9.
A300 zabiera na pokład przeciętnie 266 pasażerów, choć funkcjonują modele mogące pomieścić do 360 osób. Przeznaczony jest do lotów średniego zasięgu (do 7700 km).
Napędzany przez dwa silniki, A300 osiąga prędkość 0,82 Macha (prędkość dźwięku), czyli ok. 900 km/h. Oprócz pasażerów może on zabrać prawie 35 ton ładunku.
Airbus A300 jest jednym z najbardziej skomputeryzowanych samolotów tego typu na świecie.
A300 jest popularnym samolotem, używanym przez wielu przewoźników (m.in. American Airlines, Lufthansa, Air France, SAS).
Prototyp A300 odbył pierwszy lot w 1972 r. Do tej pory zbudowano ponad 500 maszyn A-300 wszystkich wersji. American Airlines używają wersji A300-600, która została wyprodukowana w 1988 roku.
Z pełną liczbą pasażerów i ich bagażem A300-600 może przelecieć dystans 6200 kilometrów z ekonomiczną prędkością 850 kilometrów na godzinę. (ajg, kor)