"Ceny usług bankowych spadają"
Według Związku Banków Polskich ceny usług bankowych w Polsce spadają. Przede wszystkim dotyczy to cen kredytów i pożyczek. Zdrożało prowadzenie kont i prowizje za wpłaty gotówkowe.
10.08.2006 | aktual.: 10.08.2006 18:15
Z raportu przedstawionego przez Związek Banków Polskich dotyczącego cen usług dla klientów indywidualnych wynika, że spadek cen był u nas dwukrotnie większy niż na świecie. Na świecie te ceny obniżyły się o około półtora punkta procentowego, a w Polsce o około 3 punkty.
Zdaniem ekonomisty Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkowa uważa, że ceny usług bankowych w Polsce są wysokie. Doktor Maciej Grabowski stwierdził, że banki zarabiają teraz przede wszystkim na opłatach i prowizjach, a nie na podstawowej działalności, którą są kredyty czy pożyczki.
Maciej Grabowski powiedział, od 5, 6 lat banki w Polsce rywalizują głównie na rynku kredytów, a walcząc o klienta obniżają ich oprocentowanie. Zysków szukają natomiast w podnoszeniu opłat i prowizji, wychodząc z założenia, że mniej one są widoczne dla klientów - uważa ekonomista.
Jego zdaniem ceny usług bankowych mogłyby się obniżyć, gdyby zwiększyła się liczba klientów banków. Maciej Grabowski zwraca uwagę, że zwiększenie liczby klientów banków powinno obniżyć ceny ich usług. Maciej Grabowski stwierdził, że kilkadziesiąt procent gospodarstw domowych w Polsce nie korzysta z nich.
Przekonani o wysokich cenach usług bankowych są także klienci banków. Zwracają na przykład uwagę, że za przelewy internetowe, które były niedawno bez opłat, teraz już się płaci.
Jak podaje dziennik Parkiet od 5 lat w Polsce nie przybywa kont osobistych, czyli ROR-ów.
Z raportu ZBP wynika, że od 2002 roku oprocentowanie kredytów hipotecznych zmniejszyło się w Polsce o około 6 punktów procentowych. W tym czasie oprocentowanie kredytów konsumenckich zmniejszyło się o 3 punkty procentowe.
Z kolei zdrożało prowadzenie konta bankowego. W Polsce tylko 58 procent ludności posiada rachunek, podczas gdy średnia w Europie wynosi 84 procent. Stopień ubankowienia ma wpływ na ceny - u nas kształtuje się on niekorzystnie. Z raportu wynika, że tańsze są transakcje realizowane przez internet bądź telefon niż bezpośrednie.
Raport Związku Banków Polskich opiera się na danych otrzymanych z 22 banków komercyjnych i 15 banków spółdzielczych.