CBOS: z religijnych stron internetowych korzysta ok. 3 mln Polaków
Z religijnych stron internetowych korzysta około trzech milionów Polaków; 14 proc. ogółu badanych internautów - wynika z najnowszego sondażu CBOS. Są to najczęściej osoby w średnim wieku i starsze, ze wsi i małych miast.
86 proc. respondentów w ogóle nie korzysta z religijnych stron w sieci.
Największy odsetek ich użytkowników odnotowano wśród osób w wieku od 55 do 64 lat (18 proc.) oraz od 35 do 44 lat (16 proc.). Dane te - jak podkreśla CBOS - są interesujące w porównaniu z badaniami prowadzonymi wcześniej w Polsce i za granicą, których rezultaty wskazywały, że to młodsze osoby chętniej korzystają z takich stron.
Według badań CBOS do korzystania z religijnych stron internetowych częściej przyznają się mieszkańcy wsi, a także miast do 100 tys. ludności, co wskazuje na polską specyfikę "religijnego internetu". To właśnie obszary wiejskie są tradycyjnie bardziej religijne, a dodatkowo na wsi odnotowuje się dynamiczny przyrost gospodarstw domowych z dostępem do sieci.
W największych aglomeracjach zainteresowanie religijnymi stronami w internecie jest wyraźnie mniejsze. Wskazywało na nie tylko 6 proc. badanych. W ocenie CBOS może to wiązać się z tym, że w największych ośrodkach miejskich jest mniejsza chęć do uczestniczenia w zinstytucjonalizowanych formach praktyk religijnych.
Jak wynika z badań CBOS, poziom wykształcenia nie wpływa znacząco na częstość korzystania ze stron internetowych o tematyce religijnej - wśród osób z krańcowych punktów skali, tzn. z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, z jednej strony, i wyższym z drugiej odnotowano porównywalne wyniki (odpowiednio: 17 proc. i 16 proc.).
Najliczniejsze (40 proc.) były deklaracje tych osób, którzy nie potrafili wskazać konkretnej strony, nie pamiętali jej nazwy lub deklarowali wyszukiwanie konkretnych haseł w wyszukiwarce zamiast wchodzenia na konkretny adres.
Drugim pod względem częstości wskazań rodzajem stron religijnych były strony nieinstytucjonalne, czyli powstałe jako oddolna inicjatywa, lub strony związane z religijnymi mediami (33 proc.). Badani wymieniali tutaj np. www.adonai.pl czy stronę czasopisma "Gość Niedzielny". Strony instytucjonalne, a więc parafii czy diecezji, odwiedzało 17 proc. internautów.
Z badań CBOS wynika, że internauci odwiedzający strony internetowe lub portale o tematyce religijnej najczęściej deklarowali, że poszukują informacji o aktualnych wydarzeniach w lokalnej parafii lub wspólnocie (43 proc.), a także informacji z życia Kościoła, do którego należą (40 proc.). Kolejne miejsce zajęły ogólne informacje o religii lub religiach oraz rozważania i artykuły na tematy religijne (35 proc.). Niewielu (5 proc.) poszukuje możliwości dyskusji i rozmowy z innymi użytkownikami takich stron, co może wskazywać, że uczestnictwo w forach czy czatach religijnych nie stanowi dla większości istotnego elementu ich sieciowej aktywności.
Według CBOS ci internauci, którzy w ogóle nie odwiedzają stron religijnych, jako powód podają najczęściej (40 proc.) brak takiej potrzeby, niezależnie od stopnia religijności. Stosunkowo niewielu (9 proc.) motywowało to brakiem zainteresowania bądź tym, że określa się jako osobę niereligijną.
Sondaż CBOS został przeprowadzony w dniach 3-9 kwietnia tego roku na liczącej 1028 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.