"Casa to nowoczesne maszyny, a ich załogi są świetnie wyszkolone"
Jeden z najbardziej doświadczonych pilotów 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego major Grzegorz Czerpak uważa, że samoloty Casa, to bardzo dobre i nowoczesne maszyny, a załogi je pilotujące są świetnie wyszkolone.
24.01.2008 | aktual.: 24.01.2008 06:39
Pilot, w asyście oficera prasowego 8. Bazy Lotniczej kapitana Piotra Jaszczuka, spotkał się z dziennikarzami w nocy ze środy na czwartek na lotnisku w Krakowie-Balicach. Obydwaj oficerowie nie chcieli mówić o przyczynach środowej katastrofy oraz o personaliach ofiar i ograniczyli się do krótkiego oświadczenia nt. samolotów Casa oraz pilotujących je załóg.
Mjr Czerpak powiedział, że maszyna C-295 Casa to samolot nowoczesny, dobrze wyposażony, praktycznie zdolny do latania w każdych warunkach atmosferycznych. Ogólnie jest to samolot bardzo dobry i bardzo nowoczesny, o bardzo dobrej awionice. Można powiedzieć, że ma same zalety - dodał pilot.
Grzegorz Czerpak jest jednym z najbardziej doświadczonych pilotów latających w Polsce na tych maszynach. To właśnie on przyleciał pierwszym samolotem C-295 Casa z Hiszpanii.
Według niego, polscy piloci latający na tych samolotach mają duże doświadczenie, zdobyte nie tylko w Polsce, ale i w Hiszpanii, gdzie maszyny są produkowane.
Szkolenie większości pilotów było przeprowadzane w Hiszpanii przez zakłady ADS CASA - zapewnił Czerpak. Wyjaśnił, że praktyczne szkolenie było prowadzone z pilotami fabrycznymi, dlatego załogi były bardzo dobrze przygotowane. Średni nalot to kilkaset godzin, aktualnie te kilkaset godzin, to minimum, żeby zostać dowódcą załogi - powiedział.
Dodał, że oczywiście piloci z 13. Eskadry znają się nawzajem i znali też załogę pilotującą samolot, który uległ katastrofie. To bardzo przykra sytuacja - zakończył.
Czteroosobowa załoga samolotu wojskowego C-295M Casa, który rozbił się w środę wieczorem w okolicach Mirosławca, służyła w 13. Eskadrze Lotnictwa Transportowego w Krakowie-Balicach.