Być bliżej siebie w miejscu pracy, czyli o znaczeniu empatii dla bezpiecznego psychologicznie miejsca pracy

Empatia to obecnie jedna z kluczowych kompetencji przywódczych, uważana za niezbędną do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu. Według wyników ogólnopolskiego badania "Bliżej Siebie – zdrowie psychiczne i empatia w pracy" to empatyczna postawa liderów i przełożonych ma kluczowe znaczenie dla budowania bezpiecznego psychologicznie miejsca pracy. Empatia to wątek, na który zwraca uwagę kampania "Bliżej Siebie", podkreślająca, jak istotna jest komunikacja i otwartość w zakresie kondycji psychicznej i samopoczucia.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Empatia niestety wciąż bywa widziana jako coś miękkiego, niedookreślonego, a w kontekście życia zawodowego, także jako słabość. To jeden z najbardziej krzywdzących stereotypów na temat empatii, które utrudniają jej wdrożenie na co dzień.

Wciąż zdarza się usłyszeć, że "Biznes to biznes i nie ma w nim miejsca na emocje, a co za tym idzie na empatyczną postawę". W kampanii "Bliżej Siebie" przekonujemy, że jest zupełnie odwrotnie. Nie należy już rozważać, czy jest miejsce na empatię w biznesie, ale rozmawiać o tym, jak ją wdrożyć, bo jest po prostu konieczna. Jeśli chcemy być liderami osiągającymi sukcesy powinniśmy właściwie odczytywać emocje i punkt widzenia swoich współpracowników, podwładnych i klientów, a co za tym idzie ich potrzeby. To pozwoli na dobrą komunikację bez względu na różnice kulturowe czy odmienne doświadczenia życiowe – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii "Bliżej Siebie". Cieszy, że miejsce dla empatii widzą uczestnicy naszego badania, a więc środowisko pracy, choć widać, że w kwestii wdrażania zachowań empatycznych mamy jeszcze sporo do zrobienia – dodaje.

Większość Pracowników i Pracodawców zgadza się z tym, że empatia jest potrzebna w miejscu pracy (według 84% Pracowników i 71% Pracodawców) oraz widzi w miejscu pracy przestrzeń na: "uważność na ludzi" (według 63% Pracowników i 55% Pracodawców) i "bycie empatycznym" (odpowiednio: 62% i 63%).

© materiały partnera

Niepokoi jednak, że ogólny poziom empatii w swoim miejscu pracy jako "dobry" lub "bardzo dobry" zadeklarowało tylko 36% Pracowników (56% Pracodawców), a 43% Pracowników nigdy nie było zapytanych przez przełożonego o samopoczucie. Regularnie takie pytanie słyszy zaledwie 24% z Pracowników.

Tymczasem to właśnie "uważne słuchanie Pracowników" wskazywane jest jako główna kompetencja dobrego przełożonego/lidera.

Obecnie empatia jest uważana za jedną z kluczowych kompetencji przywódczych, niezbędną do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu. Dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać ją do firm i aby normą stało się empatyczne przywództwo, w ramach którego lider traktuje Pracownika przede wszystkim jako człowieka, z jego problemami, emocjami i potrzebami – mówi Agata Swornowska-Kurto, Prezes Zarządu Grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii "Bliżej Siebie". To ważne, tym bardziej, że ponad połowa Pracowników uznaje, że empatyczna postawa liderów i przełożonych jest kluczowa dla budowy bezpiecznego psychologicznie środowiska pracy – dodaje.

Bezpieczeństwo psychologiczne - podstawa empatii

Zdaniem respondentów kluczowe czynniki sprzyjające budowaniu bezpiecznego psychologicznie miejsca pracy to empatyczna postawa liderów i przełożonych, a także możliwość otwartego wyrażania swojego zdania, również krytycznego, na temat warunków pracy.

76% Pracowników i 70% Pracodawców jest zdania, że firmy powinny tworzyć środowisko pracy, w którym Pracownik nie boi się otwarcie rozmawiać o swoim zdrowiu psychicznym. Jednocześnie warto zaznaczyć, że 41% Pracowników boi się powiedzieć otwarcie o pogorszeniu swojej kondycji psychicznej.

© materiały partnera

Co jeszcze gorsze, 1/4 Pracowników uważa, że w ich miejscu pracy osoby z problemami natury psychicznej są stygmatyzowane (26%) i odsuwane od zespołu (24%), a 66% Pracowników jest zdania, że kondycja psychiczna Pracowników jest marginalizowana przez Pracodawcę.

Empatia otwiera na zdrowie psychiczne

Empatia to uważność na drugiego człowieka jako całość, a więc także na kwestie jego emocji, potrzeb, samopoczucia i kondycji psychicznej. Chcąc tworzyć środowisko pracy otwarte na te tematy trzeba uczyć empatycznego podejścia i wspierać empatycznych liderów.

Zdecydowana większość Pracowników i Pracodawców jest zdania, że "manager/bezpośredni przełożony powinien interesować się kondycją psychiczną Pracowników" (odpowiednio 74% i 66%). Z tą bywa niestety różnie.

41% Pracowników i 31% Pracodawców czuje się przeciążonymi emocjonalnie, a stres jest zawodową codziennością dla 37% Pracowników i 38% Pracodawców. Zaledwie 2% respondentów w obu badanych grupach nigdy nie odczuwa stresu, będąc w pracy.

Dostrzegamy wpływ i znaczenie obszarów, jakimi są empatia i otwarty dialog, a także kształtowanie kultury dobrostanu i zaufania w miejscu pracy. Sposób komunikacji, empatia, świadomość w obszarze relacji, emocji i umiejętność adresowania trudnych tematów z Pracownikami - przynoszą realne korzyści i budują pozytywne postawy w kulturze organizacyjnej firmy. Niezwykle ważne jest, aby przyjąć rolę lidera dialogu i aktywnie wspierać Pracowników i ich odporność psychiczną w codziennych wyzwaniachwyjaśnia Natalia Janikowska z Biura Społecznej Odpowiedzialności Biznesu ENEA, Partnera kampanii "Bliżej Siebie".

86% Pracowników i 73% Pracodawców zgadza się ze stwierdzeniem, że "praca ma duży wpływ na zdrowie psychiczne Pracowników", a wśród czynników, które sprzyjają postawaniu i rozwojowi problemów natury psychicznej i emocjonalnej w pracy wymieniane są "presja czasu i tempo pracy (według 45% Pracowników i 35% Pracodawców) oraz "nadmierny stres".

Wielokrotnie powtarza się, że największym zasobem firmy są ludzie, którzy ją tworzą. Dlatego konieczne jest dbanie o ich dobrostan emocjonalny, a także budowanie silnych więzi opartych na zaufaniu i współpracy, a do tego niezbędna jest empatia. Dzięki niej lider potrafi w ślad za rozpoznaniem emocji współpracowników, rozpoznać także kryjące się za nimi potrzeby, a wtedy Pracownik czuje się zauważony i ważny takim, jaki jest. To z kolei przekłada się na jego zaangażowanie, lojalność i gotowość do podejmowania ryzyka.

Badanie "Bliżej Siebie – zdrowie psychiczne i empatia w pracy" powstało z inicjatywy organizatora ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej "Bliżej Siebie", Grupy ArteMis. Zostało zrealizowane na przełomie kwietnia i maja tego roku na ogólnopolskiej próbie ponad 1500 osób, wśród których wyróżniono dwie grupy: Pracowników oraz Pracodawców (osoby decyzyjne, takie jak: właściciele firm, kadra zarządzająca, dyrektorzy, kierownicy komórek organizacyjnych). Jego celem było rozpoznanie problemów i potrzeb w zakresie zdrowia psychicznego i empatii w środowisku pracy. Raport z prezentacją pełnych wyników oraz komentarzami ekspertów można pobrać bezpłatnie na stronie kampanii: blizejsiebie.info/raport

© materiały partnera

Kampania "Bliżej Siebie" zachęca do tego, żeby być bliżej swoich współpracowników, by lepiej rozumieć ich zachowania i potrzeby, ale także żeby być bliżej samego siebie. Chodzi o świadomość własnych emocji, potrzeb i reakcji. Kampania oswaja temat zaburzeń psychicznych, edukuje w zakresie zdrowia psychicznego i znaczenia komunikacji na ten temat w środowisku pracy oraz motywuje do podjęcia otwartego dialogu o samopoczuciu Pracowników.

Partnerami Głównymi kampanii są: Sodexo Polska Sp. z o.o., YES Biżuteria S.A., PZU Zdrowie S.A., OTCF S.A. właściciel marki 4F, Circle K Polska Sp. z o.o., Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o., Axpo Polska Sp. z o.o.

Wśród Partnerów są: McDonald's Polska Sp. z o. o., ENEA S.A., Alter Investment S.A., Wellbee Sp. z o.o. i Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o., Brenntag Polska Sp. z o.o., Fiberhost S.A., RMP Polska Instytut Durkalskiego Sp. z o.o.

Kampania "Bliżej Siebie" została objęta honorowym patronatem: Minister Rodziny i Polityki Społecznej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Głównego Inspektora Pracy i Centralnego Instytutu Ochrony Pracy - Państwowego Instytutu Badawczego. Swoim patronatem wspierają ją: Business Centre Club, Wydział Psychologii UW, Fundacja Nie Widać Po Mnie, Trend House, Fundacja Venture Café, CIC Warsaw, Dream Employer Hub, TEDxWarsawWomen, Stowarzyszenie Branży Eventowej i Fundacja IRIJ. Wśród patronów medialnych jest Wirtualna Polska.

Materiał sponsorowany przez Grupa Artemis

Wybrane dla Ciebie

129 ofiar, 170 zaginionych. Rośnie tragiczny bilans powodzi w Teksasie
129 ofiar, 170 zaginionych. Rośnie tragiczny bilans powodzi w Teksasie
Polak kończy misję na ISS. Przed nim ostatni dzień na orbicie
Polak kończy misję na ISS. Przed nim ostatni dzień na orbicie
Substancja smolista nad Bałtykiem. Jest decyzja Sanepidu
Substancja smolista nad Bałtykiem. Jest decyzja Sanepidu
Ukraińska armia odpowiada na atak dronów. Zemsta za śmierć cywilów
Ukraińska armia odpowiada na atak dronów. Zemsta za śmierć cywilów
Gangster wpadł po latach w Ekwadorze. Czeka go ekstradycja do USA
Gangster wpadł po latach w Ekwadorze. Czeka go ekstradycja do USA
Groźna pogoda nie odpuszcza Hiszpanom. Władze apelują o ostrożność
Groźna pogoda nie odpuszcza Hiszpanom. Władze apelują o ostrożność
Wypadek na przejeździe kolejowym w Suścu. Trzy osoby w szpitalu
Wypadek na przejeździe kolejowym w Suścu. Trzy osoby w szpitalu
Hiszpania pod wodą. DANA sieje spustoszenie
Hiszpania pod wodą. DANA sieje spustoszenie
Wyniki Lotto 12.07.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 12.07.2025 – losowania Lotto, Lotto Plus, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
USA naciskają na Japonię i Australię. W tle konflikt Chin z Tajwanem
USA naciskają na Japonię i Australię. W tle konflikt Chin z Tajwanem
Tak Rosja omija sankcje. Odkryli skąd jest import do produkcji haubic
Tak Rosja omija sankcje. Odkryli skąd jest import do produkcji haubic
Śmiertelny wypadek na Wisłostradzie. Jest decyzja sądu ws. aresztu
Śmiertelny wypadek na Wisłostradzie. Jest decyzja sądu ws. aresztu