Brytyjski gwiazdor kpi z tragicznej historii Polski
Liczne protesty wywołał prezenter programu motoryzacyjnego telewizji BBC 2 ("Top Gear") Jeremy Clarkson, który w nadawanym na żywo niedzielnym show sparodiował inwazję Niemiec na Polskę z 1939 roku w reklamie Volkswagena Scirocco.
04.08.2009 | aktual.: 04.08.2009 21:02
Reklama w formie wiadomości dziennika telewizyjnego wykorzystuje markę handlową Volkswagena Scirocco TDI, pokazując współcześnie zmontowane sceny panicznej ucieczki Polaków przed domniemaną inwazją niemiecką, wobec której polska armia jest bezradna.
Zobacz film
W reklamie, którą obejrzało ok. 6,7 mln telewidzów, Polacy rzucają się w wielkim pośpiechu do autobusów i pociągów, porzucają niedojedzone posiłki w stołówkach i zmierzają w stronę granicy.
Reklamę aluzyjnie nawiązującą do exodusu Polaków z września 1939 roku wieńczy napis: "Volkswagen Scirocco TDI. Berlin to Warsaw in one tank" (Volkswagen Scirocco. Trasa Berlin-Warszawa na jednym baku).
Angielskie słowo "tank" jest wieloznaczne, w języku militarnym oznacza czołg i może sugerować, iż inwazja hitlerowców na Polskę niewiele ich kosztowała.
Dokładna liczbę skarg ma zostać opublikowana w środę. BBC twierdzi, że była ich tylko garstka.