Bezpłatne audycje wyborcze w TVP i Polskim Radiu
W poniedziałek rusza bezpłatna kampania
wyborcza w radiu i telewizji. Bezpłatny czas antenowy w
ogólnopolskich programach TVP oraz Polskiego Radia przysługuje
siedmiu komitetom wyborczym.
07.10.2007 | aktual.: 07.10.2007 20:41
Zgodnie z ordynacją wyborczą, w ciągu dwóch ostatnich tygodni kampanii wyborczej komitety mają prawo do rozpowszechniania nieodpłatnie audycji wyborczych w programach publicznej telewizji i radia.
Bezpłatne audycje wyborcze będą nadawane od 8 do 19 października. W tym czasie TVP1 i TVP2 pokażą bezpłatnie 6 godzin audycji wyborczych kandydatów do Sejmu i 2 godziny do Senatu. Bloki w TVP1 będą emitowane o godz. 11.25 i 16.30, a w TVP2 o godz. 7.10, 7.32 i 17.31.
Bezpłatne audycje będą się też ukazywać w pasmach regionalnych na antenie TVP INFO: 10 godzin do Sejmu i 3 godziny do Senatu. Bloki będą się rozpoczynać o godzinie 18.57. TV Polonia pokaże 3 godziny w kampanii do Sejmu i 1 godzinę do Senatu.
Szef kampanii medialnej PiS Tomasz Dudziński powiedział, że kampania telewizyjna będzie zawierała elementy stare i nowe. Będzie można zobaczyć wszystkie dotychczasowe spoty wykorzystane w kampanii wyborczej - ale naraz. Jak mówił Dudziński, ponieważ spoty się ze sobą łączą, efekt powinien być jeszcze lepszy. Spoty będą poprzetykane fragmentami konwencji PiS.
W końcówce kampanii wyborczej PO ma być merytoryczna, zorientowana na program, a nie przedwyborcze "przepychanki". W spotach i na billboardach będzie mowa o Euro 2012, drogach, autostradach, służbie zdrowia. Platforma chce przekonywać, że polska gospodarka może przeżyć cud na miarę irlandzkiego "tygrysa celtyckiego".
Sławomir Nowak ze sztabu wyborczego PO o końcówce kampanii mówił: Będziemy bardzo konsekwentnie przedstawiali naszą wizję Polski, będziemy mówili - i pokazywali dowody - że w Polsce naprawdę możliwy jest cud gospodarczy, że możliwe jest ziszczenie tego wielkiego marzenia Polaków - żeby żyć godnie, tak jak żyją Irlandczycy, Hiszpanie czy Francuzi.
Koalicja Lewica i Demokraci chce w mediach prezentować swój program "100 konkretów" i Kartę Standardów Politycznych. Pokazywane będą także ironiczne spoty z serii "Listy do prezydenta". Wiadomo, że w programach wyborczych centrolewicy wystąpią b. prezydent Aleksander Kwaśniewski, eksperci, kandydaci na parlamentarzystów. Tematyka programów będzie przede wszystkim skoncentrowana na problematyce społecznej, służbie zdrowia i polityce zagranicznej.
Na spoty wyborcze stawia także Samoobrona. Jak mówił rzecznik partii Mateusz Piskorski, w reklamówkach jego ugrupowanie chce m.in. pokazać osiągnięcia szefa partii Andrzeja Leppera jako ministra rolnictwa. W sposób ironiczny i prześmiewczy chcemy też pokazać, że Jarosław Kaczyński i jego formacja nie zdali egzaminu w Polsce- dodał Piskorski. W kampanii, pod hasłem "O prawdę i godność" partia Leppera stawia także na swoje znane twarze, m.in. przewodniczącego, b. premiera Leszka Millera i Piotra Ikonowicza.
Szef klubu LPR Szymon Pawłowski zapowiada, że Liga wykorzysta spoty zaprezentowane już wcześniej. Jeden z nich przypomina starcie szef Ligi Romana Giertycha z posłem PiS Jackiem Kurskim w trakcie debaty nad skróceniem kadencji Sejmu. Drugi mówi o podatkach. Reklamówki będą powiązane z fragmentami konwencji i spotkań wyborczych.
Liga przygotowuje jeszcze jeden spot programowy oraz dodatkową reklamówkę, która będzie mówić o porozumieniu LPR, UPR i Prawicy Rzeczypospolitej, które w tegorocznych wyborach startują ze wspólnej listy. LPR chce także przypomnieć spot "LPR przeciw obłudzie", w którym wykorzystano m.in. wypowiedź prezydentowej Marii Kaczyńskiej w sprawie ochrony życia od poczęcia.
"Dialog, Rozsądek, Pokój" oraz Porozumienie Służy Ludziom to z kolei hasła kampanii PSL. Jak zaznaczył szef Ludowców Waldemar Pawlak, jego partia będzie promowała program - Narodowe Priorytety PSL na lata 2007-2011.
Filary programu wyborczego PSL, to: praca, zdrowie, wspólnota, edukacja, przedsiębiorczość, samorządność, natura, bezpieczeństwo, praworządność i polska racja stanu. Program PSL wytycza strategiczne kierunki dla Polski na 4 lata. Razem tworzymy lepszą przyszłość - przekonywał Pawlak.