Banki pomogą Stoczni Szczecińskiej
Banki opracowały projekt porozumienia w
sprawie udzielenia kredytu Stoczni Szczecińskiej, od którego
uzależniona jest dalsza działalność przedsiębiorstwa, przerwana 4 marca. Pismo
zostało przesłane zarządowi stoczni - poinformował w czwartek zarząd
holdingu.
28.03.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Wstępnie w porozumieniu mowa jest o udzieleniu 26 milionów złotych kredytu, a nie 40 milionów USD jak chciała Stocznia. W porozumieniu zaznaczono, że kwota ta ma być przeznaczona na pełne płace dla pracowników.
Prawie cała załoga zatrudniona w holdingu - około 6 tys. osób - od 4 marca przebywa na przymusowych, płatnych urlopach, które przedłużano już dwa razy. Do tej pory zarząd nie wypłacił pracownikom wynagrodzeń za luty i marzec.
Na razie pod porozumieniem podpisały się jedynie dwa banki, pozostałe muszą zaakceptować warunki zaproponowane w porozumieniu.
Jeśli porozumienie zostanie zaakceptowane przez wszystkich wierzycieli, pieniądze otrzymają pracownicy holdingu i spółek wchodzących w jego skład oraz kooperanci, współpracujący ze Stocznią. Pierwsza część kredytu byłaby uruchomiona już w piątek.
Można oczekiwać, że pieniądze wpłyną na konta pracowników najwcześniej 3 lub 4 kwietnia - czytamy w komunikacie.
Holding utracił płynność finansową, ponieważ od października ubiegłego roku nie udało mu się zawrzeć kontraktu na kredytowanie budowy statku. Prowadzono rozmowy w sprawie uzyskania kredytów obrotowych (40 mln USD) z dziewięcioma bankami.
Zdaniem zarządu stoczni przyczyny utraty płynności finansowej to m.in. utrzymujący się od roku niski kurs dolara, kryzys na światowym rynku okrętowym oraz koszta poniesione na niezbędną modernizację pochylni i budowę prototypowych statków.
Obecnie w stoczni budowanych jest 16 statków finansowanych z wcześniej zaciągniętych kredytów.
Rok 2001 zakończył się dla Porty Holding zyskiem netto 8,6 mln zł, a dla samej stoczni stratą około 98 mln zł.
Stocznia zadłużona jest wobec wierzycieli (m.in. Zakładów Cegielskiego w Poznaniu, który dostarcza silniki do budowanych w stoczni statków) na około 280 mln zł.
Stocznia Szczecińska SA wchodzi w skład holdingu Porta Holding SA, na który składa się ponad 30 spółek sektorów: budowy okrętów, paliwowego, logistycznego oraz innych, m.in. rolnego. (and)