Trwa ładowanie...
dpm2lc4
boris
21-06-2002 13:27

Balet Borisa Ejfmana wystąpi w Kielcach

Światowej sławy sanktpetersburski Teatr Baletu
Borisa Ejfmana wystąpi w niedzielę na deskach Kieleckiego Centrum
Kultury ze spektaklem "Rosyjski Hamlet".

dpm2lc4
dpm2lc4

Ejfman, uznany przez New York Times za najlepszego choreografa naszych czasów, jest jedną z najważniejszych postaci współczesnego baletu. Wraz ze swoim teatrem zdobył sobie szerokie uznanie w Rosji i za granicą.

"Rosyjski Hamlet" opowiada o synu Katarzyny Wielkiej, Pawle I. Owa tragiczna postać rosyjskiej historii znana jest także jako rosyjski książę Hamlet. Panował krótko, zaledwie cztery lata, a jego nieszczęśliwe, tragiczne dzieciństwo legło u podstaw ponurego, konserwatywnego militaryzmu cara. Śmierć jego matki, carycy Katarzyny, wywołała niepokoje polityczne w Rosji i odwróciła koło europejskiej historii - mówi Boris Ejfman.

W przedstawieniu wykorzystano kompozycje Beethovena i Mahlera. Wystąpią: Jelena Kuzmina jako caryca, Igor Markow jako następca tronu oraz Albert Galitchanine, Alina Solonska i Alexander Raczynski.

W środę w Kieleckim Centrum Kultury zaprezentowano film dokumentalny w reżyserii Mariusza Malca zatytułowany "Boris Ejfman - Wieczny Wędrowiec". Choreograf mówi w nim o sobie jako o dyktatorze, ale nie dyktatorze władzy, lecz idei. Teatr rozumie jako przekaz życia duchowego wraz z tragicznymi emocjami, które żyją w człowieku. Choreograf to - według Ejfmana - człowiek, który wypełnia pustkę wokół siebie swoją energią, uczuciami, ideami.

dpm2lc4

Myślę, że urodziłem się z tragicznym odbiorem świata. Nie pesymistycznym, ale tragicznym. Tragedia, którą niosę w sztuce, nie prowadzi do zniszczenia świata, przeciwnie - do odnowy i odrodzenia - mówił artysta.

Do Kielc tancerze Ejfmana przyjadą już po raz trzeci. Wcześniej na deskach KCK wystawili "Braci Karamazow" i "Czerwoną Giselle".

Ejfman urodził się na wygnaniu na Syberii. Studiował na wydziale baletmistrzowskim w Konserwatorium Leningradzkim, był oficjalnym choreografem leningradzkiej Akademii Baletowej. W 1977 roku stworzył własny teatr tańca, z którym odbywał regularne tournee po Rosji, zyskując uznanie za oryginalną ekspresję artystyczną swoich baletów.

Czułem, że tradycyjny balet nie pozwala mi spełnić moich idei. Tradycyjna atmosfera panująca w balecie nie pozwalała mi się rozwijać - powiedział w filmie choreograf. Ejfmana pociąga duchowość, mistycyzm, szamanizm.

dpm2lc4

Kiedy pod koniec lat 80. sanktpetersburski Teatr Baletu pojawił się w paryskim Theatre Champs-Elysees, odniósł tam wielki sukces, który zaowocował licznymi zaproszeniami z całego świata. Balet wyróżniony został statusem rezydenta w City Center, co wiąże się z corocznymi występami na tej prestiżowej scenie Nowego Jorku.

Sanktpetersburski Teatr Baletu zrewolucjonizował koncepcję tańca klasycznego w Rosji. Ejfman stworzył nowy typ artysty baletu: tancerza-aktora, który wykorzystuje swe solidne przygotowanie w dziedzinie baletu klasycznego jako podstawę do współtworzenia awangardowej, nowoczesnej choreografii. Nową estetykę tańca wspiera motywami teatralnymi i filmowymi.

Ejfman zrealizował szereg głośnych autorskich baletów, m.in. "Czajkowskiego", "Don Kichota, czyli fantazję szaleńca", "Braci Karamazow", "Czerwoną Giselle", "Requiem", "Moją Jerozolimę", "Rosyjskiego Hamleta", "Don Juana i Molier`a".

Marzeniem artysty jest stworzenie w Sankt Petersburgu na tak zwanej Nowej Holandii pałacu tańca, królestwa sztuki, w którym przez 24 godziny na dobę odbywałyby się wydarzenia taneczne. (iza)

dpm2lc4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dpm2lc4
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj