Autobus miejski tylko na lotnisko? Pasażerowie podróżują w tłoku, a ZTM mówi "nie"
- W moim mieście autobus jadący na lotnisko zatrzymuje się tylko na kilku przystankach. U was zbiera po drodze mieszkańców ze wszystkich dzielnic. Jest trochę ciasno, ale przeżyję - mówi Wirtualnej Polsce Jorgo z Aten. W Warszawie do Lotniska Chopina dojeżdżają cztery linie autobusowe: 148, 175, 188, 331. Wszystkie kategorii zwykłej, co oznacza, że zatrzymują się na każdym przystanku. Czy miasto powinno uruchomić specjalną linię przyspieszoną?
13.05.2015 | aktual.: 13.05.2015 14:54
- Wróciłam niedawno z Paryża. Do lotniska Beauvais dojeżdża tam specjalna linia autobusowa, która nie ma przystanków pośrednich. Bilet jest co prawda droższy niż w normalnej komunikacji, ale z drugiej strony w autobusie nie ma tłoku - tłumaczy WP Monika ze stołecznej Woli. I dodaje, że w Warszawie, podróż "175" w godzinach szczytu to koszmar.
- Turysta, który przyjeżdża do Polski po raz pierwszy, od razu spotyka się z korkami i tłokiem w komunikacji. Myślę, że wizerunkowo wygląda to słabo - mówi Bartek, student Uniwersytetu Warszawskiego, który "188" dojeżdża na uczelnię. Jego zdaniem obecna sytuacja jest trochę uciążliwa również dla warszawskich pasażerów. - Ludzie z walizkami zajmują więcej miejsca - skarży się Bartek. Natomiast krytycznie o pomyśle specjalnych linii lotniskowych wypowiadają się osoby pracujące w okolicach portu Chopina. - Skończyłoby się to tak, że za bilet musiałbym płacić dwa razy więcej - mówi WP kobieta pracująca na Okęciu.
Pomysł linii autobusowych dojeżdżających do lotniska z pominięciem ruchu lokalnego pozytywnie oceniają władze warszawskiego portu. - Popieramy wszystkie inicjatywy, które ułatwiają pasażerom dojazd do lotniska - tłumaczy Wirtualnej Polsce Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy lotniska Chopina. Władze portu zaznaczają, że sami nie są w stanie zorganizować takiej komunikacji. - Jeśli ZTM czy firmy prywatne wyjdą z taką inicjatywą, to na pewno ją poprzemy - kończy Przybylski.
- Nie planujemy uruchomić linii autobusowych obsługujących tylko lotnisko - mówi Igor Krajnow, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. ZTM przypomina, że do portu Chopina kursują również składy Szybkiej Kolei Miejskiej. - W nich jest dużo miejsca, można spokojnie przewozić bagaże - tłumaczy Krajnow. I zachęca klientów lotniska do wybierania szynowego środka komunikacji.
Autobusy miejskie dedykowane do obsługi lotniska występują nie tylko na zachodzie Europy. W Polsce taka linia znajduje się w Katowicach. Na trasie Port Lotniczy Pyrzowice-Dworzec PKP kursuje całodobowy autobus z częstotliwością dostosowaną do rozkładu lotów. Na tej linii obowiązuje taryfa specjalna, a bilety KZK-GOP i MZKP nie są honorowane.