Polska"Anulowaliśmy twoją wizytę". Zaczęło się sprzątanie bałaganu po szczepieniach w majówkę

"Anulowaliśmy twoją wizytę". Zaczęło się sprzątanie bałaganu po szczepieniach w majówkę

Minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował, że trzeba będzie ręcznie usunąć tysiące terminów po pacjentach, którzy zaszczepili się w weekend majowy. Przez błąd systemu e-rejestracji przypisane im wizyty blokowały kolejkę. Akcja już się zaczęła, nie bądźcie zaskoczeni SMS-em.

Zaczęło się porządkowanie systemów Ministerstwa Zdrowia po akcji "zaszczep się w majówkę". Tysiące nieaktualnych już skierowań wydłużało kolejkę do szczepień
Zaczęło się porządkowanie systemów Ministerstwa Zdrowia po akcji "zaszczep się w majówkę". Tysiące nieaktualnych już skierowań wydłużało kolejkę do szczepień
Źródło zdjęć: © East News | Zbyszek Kaczmarek/REPORTER
Tomasz Molga

04.05.2021 21:27

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zaczęło się ręczne kasowanie terminów szczepień, które dotąd były zablokowane przez osoby, które wzięły udział w akcji "Zaszczep się w majówkę". Problem mógł dotyczyć 40 tys. Polaków, którzy zaszczepili się w punktach szczepień utworzonych przez wojewodów.

Wprawdzie ci pacjenci są zadowoleni, bo przyspieszyli swoje szczepienie, ale poprzednio ustalona dla nich wizyta, nadal była zarezerwowana w systemie e-rejestracji.

"Zaszczep się w majówkę". Ruszyło kasowanie starych wizyt

Część osób właśnie otrzymuje komunikaty z systemu e-rejestracja: "Anulowaliśmy Twoją wizytę, aby inna osoba mogła skorzystać ze szczepienia przeciw COVID-19. Dziękujemy za skorzystanie z akcji zaszczep się w majówkę" (pis. oryg. - przyp. red.).

Zamieszanie w sprawie szczepień w trakcie majówki. Trzeba ręcznie usuwać skierowania osób już zaszczepionych
Zamieszanie w sprawie szczepień w trakcie majówki. Trzeba ręcznie usuwać skierowania osób już zaszczepionych© WP | wp.pl

Jak dowiaduje się WP, nie wszędzie problem został rozwiązany rękami pracowników rządowej infolinii.

- Dziś kontaktowaliśmy się z pacjentami, którzy nie przyszli na szczepienia. Zareagowali zdziwieniem, że przecież podczas majówki już zaszczepili się szczepionką J & J - relacjonuje dr Tomasz Zieliński, organizator szczepień w dwóch miejscowościach pod Lublinem.

Jak mogło dojść do błędów w systemie rejestracji? - Najprawdopodobniej podczas szczepień majówkowych obsługa punktów szczepień nie wypełniała na bieżąco danych o wykonanych zabiegach. To żmudna robota, a tymczasem ludzie stali w deszczu i chłodzie. W takiej sytuacji skierowanie nadal widnieje w centralnym systemie e-rejestracji jako realizowane, a nie jako wykonane - tłumaczy dr Zieliński.

Podkreśla, że stworzone centralne systemy e-rejestracji, oraz zamówień szczepionek nie uwzględniały w założeniach spontanicznych akcji, jak ta przeprowadzona w majówkę.

- Cel zaszczepienia dodatkowych osób może i był szczytny, ale wykonanie... Sprowokowało to zamieszanie i mnóstwo dodatkowej pracy na moim punkcie. Trzeba wykonać telefon, upewniając się, że pacjent dostał dawkę i ręcznie zaznaczyć jego szczepienie. Następnie utworzyć nowy termin dla innej osoby i zamówić dla niej szczepionkę - opisuje dr Zieliński.

Informowaliśmy, że część lekarzy z małych puntów szczepień ma już po dziurki w nosie tego bałaganu. Gdy zaszczepią swoich podopiecznych drugimi dawkami, odejdą z Narodowego Programu Szczepień.

Przypomnijmy, że w dniach 2-3 maja doszło awarii serwerów FTP serwisu "Raport Szczepień przeciwko COVID-19", które zliczały wykonane szczepienia. Usunięto ją 3 maja około godziny 14. W związku z awarią nie podano o czasie wyników akcji szczepień za poprzedni dzień.

Nawet po zakończeniu awarii dane o szczepieniach zawierały luki. Na przykład nie uwzględniono Kielc i Chorzowa. Miasta te informowały o zaszczepieniu 450 i 900 osób. Początkowo system nie wykazywał tam żadnych szczepień.

Tymczasem Krzysztof Pstrągowski, nauczyciel informatyki z warszawskiego liceum, który analizuje przebieg akcji szczepień w Polsce, podsumował, że serwis "Raport Szczepień przeciwko COVID-19" poprawnie działał tylko przez jeden dzień minionego tygodnia.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (327)