Polska"Alkohol - nieletnim dostęp wzbroniony!"

"Alkohol - nieletnim dostęp wzbroniony!"

"Sprzedaż alkoholu nieletnim to przestępstwo" - tak brzmi jedno z haseł ruszającej 1 lipca kampanii przeciw sprzedaży alkoholu nieletnim. Ogólnopolską akcję będą promować billboardy, plakaty i spoty telewizyjne - poinformowali w poniedziałek w Warszawie organizatorzy kampanii.

30.06.2003 | aktual.: 30.06.2003 15:19

"Badania pokazują, że 30% nastolatków w wieku 15-16 lat upija się przynajmniej raz w miesiącu, a tylko 5% młodzieży w tym przedziale wiekowym nie miało jeszcze kontaktu z alkoholem. W lipcu i w sierpniu obserwujemy szczyt problemów nieletnich z alkoholem. Chcemy zahamować to zjawisko" - podkreślił dyrektor Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych prof. Jerzy Mellibruda.

Akcję zorganizowała Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA) wspólnie ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Głównymi adresatami są sprzedawcy wyrobów monopolowych i zwykli ludzie - świadkowie nielegalnej sprzedaży. "Pierwszy raz organizacja antyalkoholowa i przedstawiciele browarów działają razem, by pokazać, że sprzedaż alkoholu nieletnim jest przestępstwem" - powiedział dyrektor Mellibruda.

Organizatorzy zaprezentowali spoty reklamowe, które w lipcu pojawią się w telewizji. Apelują one o legitymowanie młodych osób, chcących nabyć alkohol. "Zapomniałam dowodu" - mówi w spocie młoda dziewczyna do barmana w pubie. "Zapomniałaś dowodu, zapomnij o alkoholu" - odpowiada barman. W innym spocie w rolę dorosłego, zwracającego uwagę sprzedawcy na zakaz sprzedaży młodzieży alkoholu, wcielił się znany aktor Piotr Fronczewski.

Kampania będzie prowadzona przede wszystkim w punktach sprzedaży alkoholu, pubach i barach. Billboardy pojawią się w 9 największych miastach, a plakaty i ulotki w blisko 100 tys. punktach sprzedaży. "Przedstawiciele naszego związku będą rozwozić materiały informacyjne po sklepach monopolowych i uświadamiać obsłudze, że sprzedawanie nieletnim alkoholu grozi im odebraniem koncesji i grzywnami" - powiedziała Danuta Gut ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.

W kampanię włączy się także policja, która zapowiada w lecie wzmożoną kontrolę punktów monopolowych. Jak podał rzecznik Komendy Głównej Policji Sławomir Cisowski, co roku policja kontroluje ponad 13 tys. sklepów z alkoholem i w ponad jednej trzeciej z nich zanotowała nieprawidłowości w sprzedaży alkoholu. "W ostatnim czasie policja wniosła do gmin o odebranie koncesji właścicielom punktów w 500 przypadkach, 200 z nich dotyczyło nielegalnej sprzedaży nieletnim" - powiedział Cisowski.

Specjalny list popierający kampanię wystosował Rzecznik Praw Dziecka, Paweł Jaros. Apeluje w nim m.in. do sprzedawców, by - wbrew chęci zysku - "czuli się współodpowiedzialni za upijanie się dzieci i w sposób zdecydowany przestrzegali obowiązującego prawa".

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)