8 marca, czyli Dzień Kobiet w Sieci
Dziś Dzień Kobiet - jedno z tych świąt, które budzi dość rozbieżne emocje. Niektórym kojarzy się ono głównie z czasami socjalizmu ( niesłusznie - święto ustanowiono, by upamiętnić strajk nowojorskich dziewiarek ) i masowo wręczanym kobietom zestawom "goździk + rajstopy". Dla innych to po prostu sympatyczne święto, będące kolejną ( a nie - jak sądzą niektórzy - jedyną ) okazją w roku by wyrazić szacunek dla kobiet. My postanowiliśmy z okazji Dnia Kobiet poświęcić trochę uwagi polskim internautkom - o ich zainteresowaniach, potrzebach i formach aktywności online porozmawialiśmy z Esterą Gabczenko, koordynatorką serwisu Kobieta portalu Wirtualna Polska.
Co pani sądzi o 8 marca? Bo obecnie zdania są podzielone - dla jednych to relikt czasów socjalizmu, jednoznacznie kojarzący się z "kwiatkiem dla Ewy", dla innych - po prostu miłe święto... Dzień Kobiet to dla mnie po prostu miłe święto i nie widzę powodów, dla których miałabym się od niego odcinać: ) Jako dziewczynka uwielbiałam otrzymywać w tym dniu tulipany od taty, a teraz z przyjemnością przyjmę je od męża : )
Okoliczności, żeby obdarowywać kobietę kwiatami i nie tylko, jest w ciągu roku mnóstwo : ), a 8 marca to tylko jedna z nich; czemu z niej nie skorzystać? Każda okazja jest dobra, żeby miło spędzić dzień i pozwolić sobie na oderwanie się od codziennych spraw, które czasem nie pozwalają nam na drobne przyjemności: spotkanie z przyjaciółmi, dobrą kolację, wizytę w teatrze, czy bukiet pięknych kwiatów...
Z wielu wypowiedzi użytkowniczek serwisu Kobieta.wp.pl wynika, że jest to bardzo sympatyczny zwyczaj, ale panie niekoniecznie liczą na przysłowiowy "kwiatek" wręczony przez mężczyznę. Chętnie same robią sobie tego dnia prezenty: wizyta w SPA, ulubiony kosmetyk, zakupy..., a jeśli przy okazji dostaną kwiaty od jakiegoś miłego pana...
Kto odwiedza serwis Kobieta.wp.pl? Co może pani powiedzieć o "przeciętnym" użytkowniku?
Różnorodność poruszanych przez nas tematów, sposób ich prezentowania, atrakcyjność graficzna Kobiety WP sprawiają, że serwis znajduje licznych zwolenników zarówno wśród pań, jak i panów. Według badania Megapanel PBI/Gemius z grudnia 2006 roku 44% użytkowników naszej "damskiej" witryny to mężczyźni. Aktywnie wędrują oni po serwisie, wiele czytają i sporo oglądają, ale, jak dotąd, nie mają śmiałości wypowiadać się na stronach serwisu na tzw. 'babskie' tematy.
Jeśli zaś chodzi o użytkowniczki: ponad 73% pań korzystających z serwisu kobieta.wp.pl to osoby młode, w przedziale wiekowym 15-34 lata. 71% kobiet odwiedzających serwis posiada wykształcenie co najmniej średnie. Panie sprawnie poruszają się po Sieci, deklarując, że korzystają z Internetu przynajmniej od dwóch lat ( 68% ).
Widząc opinie zamieszczane na stronach serwisu Kobieta WP, mogę powiedzieć, że to osoby o wyrazistych poglądach, zdecydowane i otwarte na świat. Jest wiele interesujących je tematów, wiele spraw, które je intrygują. Starają się poszerzać swoją wiedzę, chętnie dzielą się własnymi przemyśleniami, doświadczeniami i przyjmują porady innych.
Czy można mówić o "kobiecym surfowaniu" w Internecie? Czy orientuje się pani, z jakich usług i serwisów internetowych kobiety korzystają najchętniej?
W Polsce jest już ponad 6,5 miliona internautek korzystających z Internetu co najmniej raz w miesiącu. Stanowią one dokładnie połowę użytkowników rodzimej sieci, doskonale się w niej orientują i sprawnie po niej poruszają ( dane na podstawie badania Megapanel PBI/Gemius, grudzień 2006 r. ). Kobiety wiodą prym na witrynach z gatunku "Praca" czy "Styl życia", chętnie piszą lub czytają blogi, wysyłają kartki elektroniczne oraz listy internetowe. Często wykorzystują Sieć po to, by podtrzymywać relacje.
W specjalnie do nich skierowanych serwisach, których tematyka zgodna jest z zainteresowaniami i potrzebami kobiet, wyszukują m.in. strony dotyczące zagadnień związanych z życiem w rodzinie, partnerstwem, nauką i karierą, szukają informacji o modzie i kosmetykach, ale również tych o charakterze rozrywkowym czy ze świata show-biznesu.
Użytkowniczki serwisu kobiecego WP wymieniają się doświadczeniami, dyskutują ze sobą i współpracującymi z portalem ekspertami, zamieszczają w serwisie galerie zdjęć i przepisy na ulubione potrawy, komentują najciekawsze artykuły na specjalnym blogu, rekomendują ubrania, dodatki... Mamy szukają wiadomości związanych z rodziną i dziećmi.
Uznaniem internautek WP cieszą się działy poświęcone zdrowiu i urodzie, kwestiom intymnym, modzie, ciekawostki z życia gwiazd. Panie chętnie oglądają filmy z pokazów mody, galerie zdjęć, czytają felietony Karoliny Korwin-Piotrowskiej, Tomasza Kammela, Małgorzaty Kożuchowskiej, Mariusza Brzozowskiego.
Nie ma już chyba tematów, którymi nie interesowałyby się panie. Biznes, ekonomia, polityka, przez długi czas "zarezerwowane" dla panów, są już od dawna udziałem kobiet. Kobiety są wszechstronne, a przy tym niezwykle "rodzinne" i "społeczne". Lubią dzielić się własnymi przemyśleniami, pomagać sobie nawzajem, chętnie udzielają się na forach i czatach, piszą maile, korzystają z komunikatorów, flirtują w serwisach randkowych. Odwiedzają serwisy aukcyjne i zaglądają do do e-sklepów. Co ciekawe, większość użytkowników naszego serwisu poświęconego... grom online to właśnie panie.
Wspomniała pani, że kobiety szczególnie chętnie blogują. Skąd bierze się chęć opowiadania o swoim życiu innym internautom?
Nie chciałabym wnikać w aspekty psychologiczne tego zjawiska. Kobiety mają po prostu do przekazania wiele ciekawych rzeczy, a pisanie bloga jest do tego świetnym narzędziem: pozwala wypowiedzieć się na tematy bliskie kobietom i wyrazić swoje poglądy. Kobiece blogi często mają charakter bardzo osobisty, zawierają też poważne przemyślenia i rady dla czytających je osób. Oczywiście nie tylko - są też blogi, na których kobiety rozwijają swoją twórczość i przy okazji promują same siebie. Wiele blogów tworzonych jest przez kobiety, które doświadczyły w życiu czegoś dla nich wyjątkowego czy trudnego ( miłość, narodziny dziecka, choroba, rozstanie ) i mają potrzebę podzielenia się tym z większym gronem ( minęły czasy pisania pamiętników do szuflady ). W ten sposób szukają zapewne ujścia dla swoich uczuć, ale pewnie też opinii kogoś z zewnątrz, bratniej duszy, wsparcia ( czasem surowej oceny ) blogowicza, który - być może - doświadczył czegoś podobnego i zna odpowiedź na te najważniejsze, w danej chwili, pytania.
Ostatnio na rynek trafia coraz więcej gier komputerowych tworzonych z myślą o kobietach ( zarówno tych małych, jak i dużych ) - jak pani sądzi, jakie gry najbardziej interesują piękniejszą część społeczeństwa?
W ostatnim czasie wiele się w tej kwestii zmieniło. Kobiety to już nie tylko miłośniczki gry "The Sims", jak się powszechnie sądzi. Panie obok gier strategiczno-symulacyjnych uwielbiają gry przygodowe, stanowią także coraz liczniejszą i aktywniejszą grupę graczy. Jestem skłonna stwierdzić, że proporcje kobiet i mężczyzn pasjonujących się tym tematem są dziś wyrównane. Panie coraz częściej biorą udział w turniejach gier, stając "oko w oko" z teamami mężczyzn. Sukcesy w turnieju Counter Strike'a odnosi np. polska drużyna kobieca: ) "Damskimi" przebojami są "Gotowe na wszystko", "Dreamfall", "Syberia". Liczy się bez wątpienia fabuła, ale także fakt, że gry mają coraz doskonalszą oprawę graficzną, muzyczną, a ich bohaterami są dzielne i piękne... kobiety.
Królowa gier komputerowych Roberta Williams w jednym z wywiadów powiedziała, że kobiety najchętniej wybierają gry tworzone przez panie dla pań. I tak naprawdę - mimo zmian następujących w tym obszarze - to jest chyba najwłaściwsza odpowiedź na pana pytanie.