78% Polaków nie lubi reklam
78% Polaków nie lubi reklam - wynika z najnowszego sondażu CBOS. W grupie tej 34% badanych twierdzi, że reklam w ogóle nie ogląda i nie słucha; reszta czuje się do tego zmuszona. Reklamy lubi 17% respondentów, 5% nie ma w tej sprawie zdania.
28.06.2005 | aktual.: 28.06.2005 14:22
Prawie trzy czwarte badanych (74%) przyznaje, że reklamy ich nudzą, 73% - że drażnią i denerwują, 63% - że zniechęcają i 61% - że dezinformują.
23% Polaków twierdzi, że reklamy ich zachęcają, 20% - że dobrze informują, 18% - że ciekawią. Natomiast 16% jest zdania, że reklamy ich odprężają i bawią.
35% badanych twierdzi, że jak w telewizji pojawiają się reklamy, to wyłączają odbiornik lub przestawiają go na inny program. 23% ankietowanych w tym czasie wychodzi do innego pomieszczenia, 10% zajmuje się czymś innym w tym samym pokoju. Tyle samo respondentów twierdzi, że reklamy ogląda, ale mniej uważnie niż inne programy. Tylko 8% ogląda reklamy tak samo jak inne audycje.
Z sondażu wynika, że Polacy są przeciwni reklamie: mocnych alkoholi (66% badanych), wyrobów tytoniowych (63%), piwa (50%), prezerwatyw (44%). W grupie tej pojawiły się także towary luksusowe, podpaski i inne środki higieny osobistej oraz lekarstwa i proszki do prania.
45% Polaków uważa, że w telewizji jest dużo reklam zawierających nieprawdziwe informacje na temat reklamowanych produktów, 41% jest zdania, że reklamy ukazują świat nierealny.
46% respondentów nie zauważa w telewizji reklam pokazujących mężczyzn w sposób poniżający, 48% - reklam wulgarnych czy niecenzuralnych.
Badanie zostało zrealizowane w dniach 3-6 czerwca na 1037 dorosłych mieszkańcach Polski.