72% Polaków ma telefon komórkowy
72% Polaków ma co najmniej jeden telefon
komórkowy - wynika z sondażu Biura Badania Opinii i Rynku
"Estymator". Jak wskazują badania, większość posiadaczy komórek -
95% - ma od 20 do 29 lat. Wśród nastolatków (13-19 lat)
telefon komórkowy ma 91% ankietowanych.
20.09.2006 | aktual.: 20.09.2006 16:25
Wśród ludzi w wieku 30-39 lat komórkę ma 90% badanych. Później - ze wzrostem wieku użytkowników - liczba telefonów komórkowych stopniowo maleje. Dla coraz starszych wynosi: 77% dla osób w wieku 40-49 lat, 60% dla przedziału 50-59 lat, 42% dla wieku 60-69 lat, oraz 32% dla osób w wieku 70 i więcej lat.
Posiadanie telefonu komórkowego zależy też od wykształcenia - im bardziej wykształcony Polak, tym częściej ma komórkę: 86% Polaków z wyższym wykształceniem ją posiada, podczas gdy wśród osób z wykształceniem podstawowym odsetek ten wynosi tylko 51%.
Ciekawa jest zależność faktu posiadania komórki od miejsca zamieszkania - najwięcej użytkowników komórek - 79% - jest w miastach średniej wielkości (od 50 do 200 tys. mieszkańców).
Nieco mniejsze nasycenie komórkami obserwujemy w miastach dużych (powyżej 200 tys.) i małych (poniżej 50 tys.): około 74%. Odsetek ten jest tylko trochę niższy na wsi: 67%. Mniejszą popularność komórek w dużych miastach w porównaniu ze średnimi tłumaczy - według Estymatora - większe nasycenie telefonią stacjonarną.
Według sondażu, ważny jest także poziom dochodów: i tak 93% najbogatszych Polaków (dochód rodziny powyżej 4000 zł miesięcznie) to użytkownicy telefonu komórkowego. Wśród osób najuboższych (dochód rodziny do 1000 zł) odsetek ten wynosi 57%.
Odsetek klientów poszczególnych sieci jest - według sondażu - następujący: Orange - 26%, Era - 25%, Plus - 25%, Heyah - 7%, Sami Swoi - 2%.
Najlepiej wykształceni są klienci Ery - aż 37% z nich ma wyższe wykształcenie. Ta sama sieć ma też najwięcej klientów o najwyższych dochodach. Najmłodszych użytkowników ma sieć Heyah - 26% z nich ma 13-19 lat. Z kolei wśród klientów Samych Swoich największy - 46%, jest udział osób mieszkających na wsi. Sieć ta ma także największy odsetek osób o najniższych dochodach.
Badanie przeprowadzono od marca do maja 2006 r. w ramach projektu EstyMedia na ogólnopolskiej, losowej próbie 3724 osób w wieku od 13 do 80 lat.