41. Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan
W dniach 18-25 stycznia, jak co roku, obchodzony jest Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. Hasłem przewodnim 41. Tygodnia Modlitw są słowa: "Nieustannie się módlcie". Organizatorem Tygodnia jest Rada Episkopatu Polski ds. Ekumenizmu i Polska Rada Ekumeniczna, które po raz kolejny wspólnie przygotowały materiały, mające pomóc głębiej przeżyć czas modlitw o jedność. Znalazły się w nich teksty nabożeństw na poszczególne dni tygodnia oraz materiały pomocnicze.
"Brak jedności chrześcijan jawnie sprzeciwia się woli Chrystusa, jest zgorszeniem dla świata i szkodzi głoszeniu Ewangelii" - głosi list Rady ds. Ekumenizmu Konferencji Episkopatu Polski, wydany na stulecie Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
Nawiązując do hasła tegorocznych obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, autorzy listu przypominają nauczanie II Soboru Watykańskiego, który uczy m.in.: "Osiągnięcie jedności chrześcijan przerasta ludzkie siły i zdolności. Dlatego dziełu ekumenicznemu bardzo potrzebna jest modlitwa".
Autorzy listu przypominają przy tej okazji encyklikę Jana Pawła II "Ut unum sint" ("Abyśmy byli jedno"), w której papież mówi, że "dobrze pojmowany ekumenizm jest 'drogą Kościoła' i imperatywem chrześcijańskiego sumienia oświeconego wiarą i kierowanego miłością".
Polska - jak podkreślają autorzy listu - może poszczycić się wieloma dokonaniami na poszczególnych płaszczyznach ruchu ekumenicznego - nie tylko w przeszłości pokojowym współistnieniem wielu wyznań na terenach wielokulturowej Rzeczpospolitej, ale także w czasach najnowszych. Polska Rada Ekumeniczna powstała w 1946 roku, jeszcze przed Światową Radą Kościołów (1948). Także Deklaracja Kościołów chrześcijańskich w Polsce o wspólnym uznaniu sakramentu chrztu, podpisana 23 stycznia 2000 r., jest czymś wyjątkowym co najmniej w skali europejskiej.
Do kalendarza kościelnego życia w Polsce na stałe wszedł styczniowy Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan. Także w innych miesiącach organizowane są stałe cykle nabożeństw, Dróg Krzyżowych, pielgrzymek. Na uznanie zasługuje ekumeniczna działalność twórców kultury. Od 2000 r. charakter ekumeniczny ma Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom prowadzone przez trzy organizacje charytatywne: rzymskokatolicką Caritas, ewangelicką Diakonię i prawosławny Eleos. Jest również współpraca między uczelniami oraz wydawnictwami.
Niemal 40 lat temu w kościołach całego kraju odczytano pierwszy w historii list Episkopatu Polski na temat ekumenizmu pt. "O dążeniu do jedności chrześcijan". Księża biskupi pisali w nim m.in.: "Wprawdzie w porównaniu z katolikami liczba chrześcijan prawosławnych, ewangelików i innych wspólnot chrześcijańskich jest w ojczyźnie naszej procentowo niewielka, ale Bóg nie mierzy serc ludzkich liczbami, lecz miarą wiary, nadziei i miłości".
Od 2001 r. Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan rozpoczynają modlitwy ze "starszymi" braćmi w wierze - wyznawcami judaizmu (organizowane od 1998 roku w dniu 17 stycznia), a kończą modlitwy z "młodszymi" braćmi - wyznawcami islamu (26 stycznia).
Inicjatorem obchodów Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan był w 1908 roku ks. Paul Wattson.
Modlitwy o jedność, zarówno po stronie katolickiej, jak i po stronie innych wyznań, zwłaszcza protestanckich, odbywały się już pod koniec XIX i na początku XX wieku. Oficjalnie Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan został wprowadzony w 1936 roku. Dokonał tego katolicki ks. Paul Couturier z Lyonu. Tam po raz pierwszy w styczniu 1936 r. odbyło się nabożeństwo ekumeniczne.
Wybór dni 18-25 stycznia bierze się stąd, iż 18 stycznia w Kościele katolickim było święto Katedry św. Piotra, a 25 stycznia - nawrócenie św. Pawła - dwóch głównych apostołów, którzy charakteryzują dwa prądy chrześcijaństwa: katolicyzm i ewangelizm.
Ks. Couturier przez swoje wpływy zachęcił do modlitwy również inne Kościoły - prawosławie, anglikanizm i wyznania protestanckie. Dzięki temu jeszcze przed Soborem Watykańskim II i przed wojną modlitwy te odbywały się wspólnie. Po soborze (zakończonym w 1965 r.) od 1967 roku wyboru tematu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, czytań biblijnych i programu nabożeństw dokonuje wspólnie grupa, powołana przez Kościół rzymskokatolicki i Światową Radę Kościołów.