37% reklamy na marne!
Badanie kampanii wielkich reklamodawców wykazało, że tylko dwie trzecie budżetu reklamowego przynosi efekt.
10.08.2006 08:48
Autorzy nowej książki o reklamie zatytułowanej „What Sticks” prześledzili kampanie 36 największych reklamodawców świata, wśród nich Procter & Gamble, Johnson & Johnson, Unilever, Kraft Foods oraz McDonald’s. Badanie wykonywane na przestrzeni pięciu lat wykazało, że aż 37% wydatków reklamowych marnuje się.
Autorami książki jest dwóch speców w dziedzinie reklamy – Rex Briggs zajmujący się badaniami rynku, założyciel Marketing Evolution oraz Greg Stuart, dyrektor zarządzający Interactive Advertising Bureau. W swej publikacji przekonują, że możliwym jest określenie w których obszarach działań promocyjnych pieniądze marnują się, a co za tym idzie wykorzystanie do maksimum działających prawidłowo 62,7 procenta budżetu reklamowego.
Główną przyczyną tak nieefektywnego wykorzystania środków okazuje się być nieumiejętność zdefiniowania założeń kampanii i mierników jej skuteczności. Winą za to obarcza się działy marketingu. Spośród 36 badanych firm zaledwie dwie – P&G oraz Cingular miały jasną definicję sukcesu każdego z podejmowanych działań marketingowych.
Książka wzywa do optymalizacji działań reklamowych polegającej na ustaleniu i koordynacji strategii przekazu, kreatywnej oraz mediowej. To wymaga jednak analizy przeszłych porażek, która jest w wielkich korporacjach niemalże niemożliwa. Spowodowane jest to tym, iż w obawie przed zwolnieniem nikt nie przyznaje się do nich.