2,6 mln Europejczyków skorzystało z mobilnej telewizji


Do końca 2007 roku z mobilnej telewizji korzystało już 2,6 miliona
Europejczyków, przede wszystkim z państw zachodnich - poinformowała
firma doradcza Frost & Sullivan. Jednak według specjalistów z
tej instytucji w najbliższej przyszłości usługa ma szansę na bardzo
szybki rozwój także w Europie Wschodniej.

Od 2005 roku europejscy operatorzy telefonii komórkowej odnotowują stały spadek średnich przychodów generowanych przez jednego użytkownika, ponieważ rynek jest już całkowicie nasycony - uważają eksperci z Frost & Sullivan. Firmy zmieniły więc taktykę i zaczęły dostarczać najnowszej generacji usług oraz aplikacji do urządzeń przenośnych. Dzięki temu do końca 2007 roku z mobilnej telewizji (DVB-H) skorzystało już 2,6 miliona Europejczyków.

Szczególnie imponujący jest sukces włoskiego operatora telefonii komórkowej 3 Italia, który wprowadził mobilną telewizję w 2006 roku w trakcie finałów mistrzostw świata w piłce nożnej i odnotował zdumiewające zainteresowanie. Włoska firma pozyskała 400 tys. abonentów w ciągu zaledwie 10 miesięcy, a pod koniec 2007 roku już prawie 900 tys. Włochów korzystało z mobilnej platformy telewizyjnej 3 Italia. Na początku czerwca 2008 roku firma uruchomiła kanał telewizji bezpłatnej, który osiąga przychody dzięki emisji reklam.

W obecnej sytuacji forma doradcza Frost & Sullivan uważa, że przyszłość rynku usług i urządzeń przenośnych w Europie Wschodniej zależy właśnie od rosnącej popularności telewizji mobilnej. W różnych krajach tego regionu zaczynają być testowane nowe technologie, takie jak MediaFLO, T-DMB, DVB-H oraz TDtv. W Polsce Urząd Komunikacji elektronicznej (UKE) ogłosił przetarg na 38 kanałów w największych miastach kraju. W Rosji rynkowy lider, MTS, jest już gotowy do uruchomienia usługi mobilnej telewizji oferującej 20 kanałów. Na Węgrzech cztery spółki: Vodafone Hungary, Nokia-Siemens Networks, T-Mobile Hungary oraz Antenna Hungaria wspólnie uruchomiły w styczniu 2008 roku próbną sieć DVB-H w Budapeszcie. Natomiast od końca 2006 roku firma T-Mobile Czech Republic przeprowadza próbne transmisje w Pradze, korzystając z pomocy spółki z branży medialnej, Radiokomunikacje, a w Bukareszcie testy prowadzi Orange Romania.

Sukces telewizji mobilnej w Europie Wschodniej zależy w opinii ekspertów z Frost & Sullivan od zasięgu sieci 3G i nowszych, które zapewniają technologię unicast (transmisję strumienia video do urządzeń przenośnych za pośrednictwem sieci telefonii komórkowej), oraz jednostkowych rozwiązań. Operatorzy i dostawcy muszą również budować infrastrukturę wysokiej jakości, na przykład DVB-H, oraz płacić za jej utrzymanie. Oprócz tego na rynku powinny być dostępne urządzenia przenośne, posiadające odpowiednie funkcje audiowizualne oraz łatwe w użyciu interfejsy. I wreszcie cena musi być na tyle atrakcyjna, aby przyciągnąć szeroką publiczność - uważają specjaliści z firmy Frost & Sullivan.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)