PolskaSzkolne projekty: „Szkoła dla społeczności - społeczność dla szkoły"

Szkolne projekty: „Szkoła dla społeczności - społeczność dla szkoły"

Program społeczny „Szkoła bez przemocy” zainicjowany przez dwie Grupy Wydawnicze: Polskapresse i Media Regionalne oraz Fundacja Grupy Telekomunikacji Polskiej, ma na celu zmianę postaw wobec przemocy i agresji oraz dostarczenie szkołom wsparcia i narzędzi, które skutecznie zapobiegną temu zjawisku. Spośród prawie 1000 nadesłanych projektów Rada Programu „Szkoła bez przemocy” wybrała 80 najlepszych. Oto niektóre z nich.

16.01.2009 | aktual.: 16.01.2009 07:39

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Opakobaje - czyli bajki na opak. Przygody Złośnika i Spokojnika

Zmodyfikowanie znanych bajek poprzez wprowadzenie narratorów Złośnika i Spokojnika, którzy uczą rozwiązywania konfliktów to pomysł nauczycielek Elżbiety Kołomeckiej oraz Anny Nowackiej z Gimnazjum w Opatówku. Projekt został zgłoszony w kategorii Kultura i Sztuka.

Opakobaje to projekt, w którym grupa gimnazjalistów poprzez przygotowanie przedstawienia dla młodszych kolegów z przedszkoli i szkół podstawowych ma zwrócić uwagę na różne sposoby rozwiązywania konfliktów oraz przekonać gimnazjalistów biorących w nim udział, że „starszy nie znaczy gorszy” i że „ucząc innych uczą siebie”.

Prace nad spektaklem, czyli analizę bajek, tworzenie scenariusza, kontakty z samorządami oraz tworzenie „ekosceny”, która zbudowana będzie wyłącznie z surowców wtórnych gimnazjaliści udokumentują zdjęciami i filmami, które zostaną zaprezentowane podczas szkolnego „Festiwalu Nauki”.

Gimnazjum w Opatówku, woj. wielkopolskie
Autor: Elżbieta Kołomecka, Anna Nowacka

Prywatka lat 70. - musical

Życie młodych ludzi w latach 70. stało się inspiracją dla ucznia Łukasza Palucha z Gimnazjum Publicznego nr 2 w Świnoujściu do zgłoszenia projektu w kategorii Kultura i Sztuka.

Dzieląc się swoimi doświadczeniami uczniowie, nauczyciele oraz rodzice wspólnie tworzą musical, który przeniesie nas w czasy, kiedy pokolenie rodziców dzisiejszych gimnazjalistów bawiło się na prywatkach. Na tytułowej „prywatce” spotyka się młodzież z różnych środowisk i o różnych zainteresowaniach. Wspólna zabawa jest nie tylko okazją do prezentacji talentów wokalnych i tanecznych, ale i wymiany opinii o muzyce, literaturze, życiu codziennym. Uczestnicy prywatki poprzez wspólną zabawę lepiej się poznają, rozumieją i szanują. „Prywatka lat 70 – tych” podkreśla właściwe relacje między rówieśnikami oraz dziećmi i rodzicami.

Gimnazjum Publiczne nr 2 w Świnoujściu, woj. zachodniopomorskie
Autor: Łukasz Paluch Bractwo Współczesnych Rycerzy

To tytuł projektu autorstwa Krzysztofa Olszewskiego, ucznia Szkoły Podstawowej nr 1 w Strykowie, zgłoszonego w kategorii Tolerancja i Kultura. Organizowanie zawodów rycerskich o rękę damy dworu, strzelanie z łuku, pasowanie na rycerza i konkurs pieśni rycerskich to tylko niektóre atrakcje projektu, który dzięki wsparciu lokalnego Bractwa Rycerskiego zapoznaje młodych ludzi ze zwyczajami i kulturą rycerską. Dzięki rekonstrukcji historycznych zdarzeń młodzi ludzie mogą poczuć się jak rycerze i działać zgodnie z dewizami: "JESTEM RYCERZEM, W PRAWO I HONOR WIERZĘ" oraz "RYCERZ DZIAŁA BEZINTERESOWNIE - SERCEM I CZYNEM OBDARZA HOJNIE", a także realizować je w codziennym życiu, podejmując bezinteresowne działania na rzecz Domu Małego Dziecka w Łodzi.

Szkoła Podstawowa nr 1 w Strykowie, woj. łódzkie
Autor: Krzysztof Olszewski

Bank z lokatą na wysoki%

Wśród nagrodzonych projektów w kategorii Wolontariat znalazł się także projekt autorstwa Kingi Kucharskiej, uczennicy Szkoły Podstawowej nr 4 w Kiczycach.

Powołać do życia bank to nie lada zadanie, ale nie takie trudne i skomplikowane, gdy powołamy „Bank umiejętności” składający się z oddziałów: Polonistów, Kronikarzy, Sportowców itp. gdzie pracownikami i głównymi zarządzającymi będą sami uczniowie służący pomocą z zakresu tych dziedzin.

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 4 chcą podjąć takie wyzwanie i sprawić by wszyscy uczniowie w ich szkole mogli skorzystać z bezpłatnej, koleżeńskiej pomocy kiedy tylko będą tego potrzebowali. W ramach projektu uczniowie zaplanowali także miesiące aktywności "Sportowców", "Ekologów", "Artystów" i "Literatów", w czasie których będą zachęcać swoich kolegów do współpracy i zabawy.

Szkoła Podstawowa nr 4 w Kaczycach, woj. śląskie
Autor: Kinga Kucharska

Młodzi w poszukiwaniu zaginionych wartości

Twórczy sposób spędzania wolnego czasu proponuje szkoła z województwa mazowieckiego. Projekt przygotowała Małgorzata Jaworska, nauczycielka z Technikum Spożywczo-Gastronomicznego im. Jana Pawła II w Warszawie. Zorganizowanie konkursu dziennikarsko-plastycznego pt: „Na Pradze w twórczy sposób konflikty rozwiązujemy” jest jednym z pomysłów mających na celu zmobilizowanie uczniów gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych z terenu dzielnicy Praga–Południe do rezygnacji z destruktywnych działań, na rzecz twórczej pracy. Dodatkowo przedstawienie teatralne pt.: „W poszukiwaniu zaginionych wartości…”, dzięki przygotowanej przez uczniów kampanii informacyjnej skierowanej do społeczności z dzielnicy Praga, ma zachęcić jej mieszkańców do integracji w przeciwdziałaniu agresji i przemocy w społeczności szkolnej i lokalnej oraz poszukiwania metod jej przeciwdziałania.

Technikum Spożywczo-Gastronomiczne im. Jana Pawła II w Warszawie
Autor: Małgorzata Jaworska

Do trzeciej edycji Programu przyłączyło się prawie 4 500 szkół z całej Polski. Szczegółowe informacje na temat działań realizowanych w trzeciej edycji programu „Szkoła bez przemocy” na stronie: „Szkoła dla społeczności - społeczność dla szkoły".

Autorami zgłaszanych projektów mogli być przedstawiciele społeczności szkolnej: nauczyciele, rodzice, uczniowie. Każda placówka, biorąca udział w III edycji Programu, mogła zgłosić maksymalnie trzy projekty, które były pisane w pięciu kategoriach: Kultura i sztuka, Tolerancja i integracja, Mój region, Wolontariat i Sport.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Komentarze (0)