Zysk Agory spadł z 118 mln do 17 mln zł
Agora zaprezentowała wczoraj wyniki finansowe za III kwartał. Kurs akcji spółki poszedł w górę o ponad 6 proc.
08.11.2006 07:10
W okresie styczeń-wrzesień 2006 r. przychody Grupy Agory wyniosły 834 mln zł (spadek o 4,4%), w tym przychody ze sprzedaży reklam 544 mln zł, sprzedaż wydawnictw 132 mln zł, sprzedaż kolekcji 97 mln zł.
w mln zł
1-3 kwartał 2006
1-3 kwartał 2005
% zmiany r/r
Przychody
834,3
872,9
-4,40%
Zysk netto
17,4
118,2
-85,30%
EBITDA operacyjna
101,7
208,4
-51,20%
Gotówka z działalności operacyjnej
100
203,3
-50,80%
- Trzeci kwartał rozczarował - wydatki na reklamę rosły znacznie wolniej niż oczekiwaliśmy. Zaważyły dwa czynniki: pogłębiająca się sezonowość i przesunięcie budżetów reklamowych na koniec drugiego kwartału ze względu na Mistrzostwa Świata. Dobra wiadomość - wzrost konkurencji na rynku gazet nie naruszył pozycji czytelniczej i sprzedaży „Gazety Wyborczej”. To kluczowe, bo na marce i reputacji „Gazety” budujemy nowe gałęzie działalności w internecie, np. wortal praca czy uruchomiony we wrześniu serwis dom - komentuje Prezes Agory, Wanda Rapaczyńska.
RYNEK REKLAMYWydatki na reklamę w trzecim kwartale 2006 r. były gorsze od oczekiwań Grupy. Według szacunków Agory reklamodawcy wydali w tym okresie jedynie o 2% więcej w stosunku do trzeciego kwartału 2005 r. Najwięcej zarobiła telewizja, ale według szacunków domu mediowego Starlink było to tylko 2% więcej niż przed rokiem. Wydatki na reklamę w dziennikach były o około 1% niższe niż przed rokiem. Niewielki wzrost wydatków (1%) zanotowała w trzecim kwartale 2006 r. reklama zewnętrzna. W tym samym okresie radiostacje zwiększyły wpływy reklamowe o 3%. Pomimo słabszego niż oczekiwany wzrostu wydatków na reklamę w trzecim kwartale 2006 r., dynamika wzrostu rynku reklamy w 2006 r. nie odbiegnie znacząco od wcześniejszych szacunków Spółki (ok. 10-11%). Według szacunków Spółki najwolniej będą rosły wydatki na reklamę w dziennikach (do ok. 4%). Największe budżety reklamowe przypadną telewizji, która zwiększy wpływy reklamowe w 2006 r. o około 13%. Wpływy segmentów reklamy zewnętrznej i radia zwiększą się o około
11%.
RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZAPo wejściu na rynek nowego tytułu Springera, w okresie kwiecień-wrzesień 2006 r., średnie dzienne rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej według ZKDP wyniosło 435 tys. egzemplarzy. W tym samym okresie Dziennik sprzedawał niemal dwa razy mniej egzemplarzy (średnio 223 tys.). We wrześniu, po okresie wakacyjnym, różnica ta pogłębiła się - liczba sprzedanych egzemplarzy Gazety sięgnęła w tym miesiącu 451 tys., a średnie dzienne rozpowszechnianie Dziennika wyniosło 209 tys. egzemplarzy. W okresie kwiecień-wrzesień 2006 r. tygodniowe czytelnictwo Gazety wyniosło 20,3%. W tym samym czasie czytelnictwo Dziennika było niemal trzykrotnie niższe (7,7%), Fakt trafiał do 19,5% czytelników, Rzeczpospolita do 5,6%, Super Express do 8,9%, a należące do Agory bezpłatne Metro do 7,4% czytelników.
METRO Gazety bezpłatne stały się ważnym elementem rynku czytelniczego. W trzecim kwartale 2006 r. dzienniki bezpłatne (rozpowszechniane codziennie, od poniedziałku do piątku) czytało tygodniowo 7,9% Polaków. W tym samym okresie przeciętnie rozdawanych było 0,7 mln egzemplarzy gazet bezpłatnych. Metro jest największym w Polsce pismem bezpłatnym rozdawanym od poniedziałku do piątku - w trzecim kwartale 2006 r. czytało je 2 mln czytelników tygodniowo. W tym okresie wartość wydrukowanych ogłoszeń w Metrze wzrosła aż o 62% (we wszystkich gazetach bezpłatnych o 37%). W trzecim kwartale 2006 r. Metro miało 2% udziału w rynku ogłoszeń wymiarowych dzienników w Polsce.
KOLEKCJE WYDAWNICZE W trzecim kwartale 2006 realizowanych było łącznie 6 projektów, w tym 5 projektów seryjnych oraz 1 projekt jednorazowy. Przychody ze sprzedaży kolekcji wydawniczych wyniosły w tym okresie 17 mln zł i wzrosły o niemal 14% w stosunku do roku ubiegłego (w pierwszych trzech kwartałach 2006 r. Spółka sprzedała 6,8 mln książek oraz książek wraz z płytami CD/DVD, a przychody ze sprzedaży książek w tym okresie wyniosły 97 mln zł). Wprowadzenie pod koniec trzeciego kwartału nowych kolekcji wydawniczych wpłynęło na znaczne obniżenie wyniku finansowego.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA W trzecim kwartale przychody AMS ze sprzedaży reklam wyniosły 33,3 mln (spadek o 2,3% w stosunku do analogicznego kwartału 2005). W okresie styczeń-wrzesień 2006 przychody AMS z reklam wzrosły o 3,5% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego i wyniosły 105,9 mln. Szacowany udział AMS w rynku reklamy zewnętrznej w trzecim kwartale 2006 r. spadł w stosunku do trzeciego kwartału 2005 r. o 1,0 pkt %, do poziomu 25,3%. W trzecim kwartale 2006 AMS rozwijał intensywnie swoją ofertę: przygotował I etap projektu inwestycyjnego budowy nowego systemu ekskluzywnych, podświetlanych nośników Cityscroll o powierzchni 9 m2 oraz zakończył realizację pierwszego w Polsce kompleksowego projektu z zakresu mebli miejskich. AMS wprowadził też na rynek nowatorskie narzędzie informatyczne AMS TOProfiler (Target Objects Profiler) służące do planowania kampanii outdoorowych profilowanych w obrębie zadanych przez klienta grup celowych.
CZASOPISMAPrzychody ze sprzedaży reklam w czasopismach wyniosły 12,4 mln - tyle samo, co w trzecim kwartale 2005 r. Udział tytułów Agory w rynku reklamy magazynów ogólnopolskich w trzecim kwartale 2006 r. wzrósł o 0,8 pkt % i wyniósł 6,6%. W trzecim kwartale 2006 r. wzrosła sprzedaż najważniejszych tytułów: Poradnika Domowego o 53%, Avanti i Ładnego Domu o 5%, Dziecka o 16%. Ogółem przychody ze sprzedaży egzemplarzowej magazynów Agory były wyższe w trzecim kwartale 2006 r. o 5,9% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego.
RADIOPrzychody stacji lokalnych w trzecim kwartale 2006 r. wzrosły o 8,6%. EBITDA operacyjna wzrosła w stosunku do trzeciego kwartału 2005 o 91% i była na poziomie minus 0,2 mln zł. Uruchomione pod koniec 2005 r. Roxy FM osiągnęło w trzecim kwartale 2006 r. w swojej grupie celowej zasięg 5,4%. Przychody ze sprzedaży reklam Roxy FM wzrosły o 41,2% w stosunku do analogicznego okresu 2005 r. (o 11,5% w okresie styczeń-wrzesień). W miesiącach styczeń-wrzesień 2006 r. TOK FM osiągnął 4,1% udziału w rynku słuchalności stacji radiowych w Warszawie i 2,7% we wszystkich miastach nadawania.
INTERNETW trzecim kwartale 2006 r. przychody z reklam (bez uwzględnienia wpływów z ogłoszeń drobnych) wzrosły o 53% w porównaniu do ubiegłego roku. W tym okresie działalność internetowa Agory (bez uwzględnienia wortali) osiągnęła dodatni wynik na poziomie EBITDA. Spółka znacznie przyspieszyła rozwój działalności w internecie rozwijając nowe produkty i doskonaląc ofertę reklamową. Uruchomiono wortale tematyczne praca.gazeta.pl i dom.gazeta.pl, zmienił się portal gazeta.pl i serwis gazetawyborcza.pl, pojawiło się płatne codzienne e-wydanie Gazety Wyborczej. Najważniejszym celem Spółki w segmencie internetu jest poszerzanie skali działalności i zasięgu oferty internetowej. Rozwój Agory w tej dziedzinie może odbywać się organicznie bądź poprzez akwizycje.
Na zakończenie wtorkowej sesji kurs akcji Agory na GPW wzrósł o ponad 6 proc.