PolskaZwiązkowcy w Świnoujściu grożą blokadą przepraw promowych

Związkowcy w Świnoujściu grożą blokadą przepraw promowych

Związkowcy reprezentujący "Solidarność" 80'
zapowiadają w przyszłym tygodniu blokadę przepraw
promowych w Świnoujściu oraz dróg dojazdowych do międzynarodowego
terminala promowego i dawnych przejść granicznych w Gartz i
Ahlbecku. Chcą rozmów z przedstawicielem rządu na temat
wyasygnowania dodatkowych pieniędzy na przeprawę.

03.02.2008 | aktual.: 03.02.2008 15:47

Celem manifestacji "jest protest przeciwko nieprzyznaniu dla Świnoujścia przez rząd i parlament RP pieniędzy na remont promów, jak i dodatkowej sumy na uruchomienie dodatkowego promu, co odblokowałoby tragiczną sytuację, w jakiej znalazło się Świnoujście po otwarciu granic z Niemcami".

Związkowcy grożą, że podobne blokady będą organizować co miesiąc, jeżeli do 5 lutego nie zostaną podjęte rozmowy lub wyznaczony ich termin.

W czasie trwania blokady mają być przepuszczane tylko samochody straży pożarnej, karetki pogotowia i radiowozy policyjne - zapowiadają organizatorzy protestu.

Jego inicjatorem jest radny Świnoujścia i wiceprzewodniczący Komisji Krajowej Federacji Regionów i Komisji Zakładowych Związku Zawodowego "S" 80' Stanisław Huszcza, którego podczas blokady ma wspierać ok. 300 działaczy.

O planowanym proteście został poinformowany świnoujski magistrat. Rzecznik prezydenta tego miasta Robert Karelus powiedział, że z oficjalnego pisma dostarczonego do urzędu wynika, że 8 i 9 lutego działacze "S" 80' zamierzają prowadzić blokadę w godz. 8-17.

W tym czasie zamknięty ma być dojazd do obu miejskich przepraw promowych, z których korzystają głównie mieszkańcy, dojazd do przeprawy Karsibór, drogi dojazdowe do międzynarodowego terminala promów pływających do Skandynawii oraz drogi w kierunku Niemiec, prowadzące do Gartz i Ahlbecku.

Jak przyznał Karelus po wejściu naszego kraju do strefy Schengen ruch w Świnoujściu "wzrósł diametralnie", ale przepustowość przepraw promowych "została przyblokowana".

Nasze promy - chodzi o Karsibory - mają ponad 30 lat i bezwzględnie wymagają m.in. kapitalnego remontu silników. Potrzebne są też dodatkowe fundusze na obsługę promową, bo ciągle rosną ceny paliwa. Od 6 lat mamy przyznaną stałą dotację rządową na ten cel w wysokości 19,3 mln złotych, ale to za mało - wyjaśnił rzecznik.

Jak dodał, dla usprawnienia przeprawy niezbędne jest wprowadzenie trzeciego promu, ale na to potrzebne są dodatkowe środki, których miasto nie ma.

Karelus poinformował, że prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz już rozmawiał z Huszczą w sprawie zaniechania blokady, ale bez skutku.

Karelus poinformował też, że odbyła się też rozmowa prezydenta Świnoujścia z wojewodą zachodniopomorskim Marcinem Zydorowiczem, który zapewnił go, że będzie próbował ten problem rozwiązać.

Świnoujście położone jest na 44 wyspach, ale tylko Uznam, Wolin i Karsibór są zamieszkane. Jedyna łączność z resztą kraju to przeprawy promowe.

Na wyspie Uznam, gdzie mieszka 80% mieszkańców miasta, znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi. Tylko 40 km kwadratowych wyspy należy do Polski, reszta , tj. 380 km kwadratowych leży po stronie niemieckiej.

Wolin - największa polska wyspa - jest oddzielona od stałego lądu cieśniną Dziwną. To na tej wyspie znajdują się największe zakłady związane z gospodarką morską oraz węzły komunikacyjne: terminal promowy, dworzec PKP i PKS. Tutaj dochodzi droga międzynarodowa E-65.

Trzecia zamieszkała wyspa - Karsibór - stwarza z kolei świetne warunki do rozwoju agroturystyki, uprawiania wędkarstwa i sportów wodnych. Występuje tu ok. 140 gatunków ptaków, w tym bardzo rzadkich.

Połączenie między wyspami Wolin i Uznam zapewniają dwie przeprawy promowe. Jedna w centrum miasta, obsługiwana przez dwa mniejsze promy typu "Bielik", dostępna w dni powszednie wyłącznie dla mieszkańców Świnoujścia i przedsiębiorców prowadzących tu działalność gospodarczą oraz druga, poza miastem - Karsibór - na której pływają także dwa, ale już dużo większe promy "Karsibór". Z tej drugiej mogą korzystać turyści.

Za rządów PiS zaakceptowano koncepcję wybudowania tunelu łączącego miasto ze stałym lądem. Na ten cel z budżetu państwa zarezerwowano środki z przeznaczeniem na opracowanie studium wykonalności projektu. (mg)

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)