Zmiany w polsko-niemieckiej komisji podręcznikowej
Dyrektor berlińskiego Centrum Badań
Historycznych PAN Robert Traba jest nowym polskim
współprzewodniczącym Polsko-Niemieckiej Komisji do spraw
Podręczników Szkolnych. Prezydium Komisji zatwierdziło zmianę na
posiedzeniu w Berlinie.
01.06.2007 | aktual.: 01.06.2007 22:31
Traba przejął obowiązki od Włodzimierza Borodzieja, który sprawował tę funkcję przez ostatnie dziesięć lat. Niemieckim współprzewodniczącym pozostał Michael G. Mueller z Uniwersytetu w Halle.
Traba powiedział, że będzie kontynuował dotychczasową linię Komisji, mającej "wspaniałą tradycję i wielki dorobek". Zastrzegł, że - jako "historyk stosowany" - będzie chciał zwrócić większą uwagę na wprowadzanie ustaleń naukowców do praktyki edukacyjnej. Traba powiedział, że chodzi o to by w większym niż dotychczas stopniu oddziaływać na programy szkolne. Jednym z tematów, którym zajmą się w najbliższym czasie naukowcy obu krajów będzie religia i sekularyzacja w Europie.
Nowy polski współprzewodniczący poinformował, że przedmiotem dyskusji obradujących od czwartku w stolicy Niemiec naukowców był także wspólny polsko-niemiecki podręcznik do historii. Uczestnicy uznali, że powielanie pomysłu niemiecko-francuskiego podręcznika, wprowadzonego w ubiegłym roku do niemieckich i francuskich szkół, nie ma większego sensu. Powołany przez Komisję zespół chce natomiast rozszerzyć na wcześniejsze epoki istniejące materiały pomocnicze do nauki historii XX wieku.
Traba kieruje od ubiegłego roku berlińską placówką PAN. Jest historykiem i kulturoznawcą, specjalistą od historii XIX i XX wieku w Europie Środkowo-Wschodniej. Zajmował się Niemcami, historią regionalną i pograniczem polsko-niemieckim. Jest założycielem olsztyńskiego stowarzyszenia Wspólnota Kulturowa "Borussia". W latach 1995 - 2003 związany był z Niemieckim Instytutem Historycznym w Warszawie.
Polsko-niemiecka komisja, złożona przede wszystkim z historyków i geografów obu krajów, powstała w 1972 roku. Jej głównym zadaniem była ocena podręczników szkolnych i opracowanie zaleceń zmian treści i metod nauczania. Opracowane przez Komisję wspólne zalecenia oczyściły w dużym stopniu podręczniki z uprzedzeń i wrogich treści, chociaż do 1989 r. prace historyków podlegały politycznym ograniczeniom. Jednym z takich tematów tabu był pakt Ribbentrop-Mołotow z sierpnia 1939 roku.
Jacek Lepiarz