PolskaZmiany Senatu do noweli ustawy o rtv zaaprobowane

Zmiany Senatu do noweli ustawy o rtv zaaprobowane

Sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu
pozytywnie zaopiniowała większość zmian, które do tzw.
małej nowelizacji ustawy o rtv zaproponował Senat. Wśród nich jest
m.in. zmiana zwiększająca udział w programie audycji wytworzonych
w języku polskim do co najmniej 33% kwartalnego czasu
nadawania.

01.04.2004 13:35

W znowelizowanej na początku marca przez Sejm ustawie jest zapis, że nadawcy programów telewizyjnych przeznaczają co najmniej 30 proc. kwartalnego czasu nadawania na audycje wytworzone w języku polskim, oraz zapis mówiący, że nadawcy programów radiowych i telewizyjnych przeznaczają co najmniej 30% kwartalnego czasu nadawania na utwory wykonywane w języku polskim. Senat podniósł ten próg o dodatkowe 3%.

Komisja zgodziła się również, że jeden z nowo tworzonych oddziałów regionalnych TVP powinien się znajdować w Zielonej Górze (Sejm przyjął w ustawie, że będzie to Gorzów Wielkopolski). Senat zaproponował też zapis, wprowadzający nową strukturę oddziałów od 1 stycznia 2005 roku. Komisja zaopiniowała ten pomysł pozytywnie.

Posłowie poparli Senat także w tym, by do zadań publicznych mediów należało tworzenie i rozpowszechnianie programów wyspecjalizowanych, na które uzyskano koncesję (w przypadku telewizji chodzi o tzw. kanały tematyczne).

Tzw. mała nowelizacja dostosowuje polskie prawo medialne do norm unijnych. Definiuje m.in. pojęcia sponsoringu, reklamy ukrytej i audycji wytworzonej pierwotnie w języku polskim. Za taką nowela uznaje program spełniający wymogi audycji europejskiej, powstały na postawie polskiego scenariusza i po raz pierwszy zarejestrowany w Polsce.

W noweli określono tzw. kwoty ekranowe, czyli czas, jaki nadawcy telewizyjni przeznaczają na poszczególne programy.

Według noweli, filmy fabularne i telewizyjne, z wyjątkiem seriali i audycji dokumentalnych, trwające ponad 45 minut, mogą być przerywane reklamami wyłącznie raz na 45 minut. Zakazana jest m.in. reklama wyrobów tytoniowych i napojów alkoholowych (zgodnie z obowiązującym prawem dotyczącym tych kwestii).

Według noweli, programy, które zagrażają psychicznemu i fizycznemu rozwojowi małoletnich, zwłaszcza audycje eksponujące przemoc lub treści pornograficzne, mogą być emitowane tylko w godzinach od 23 do 6. Nadawcy są zobowiązani do oznaczania audycji i innych przekazów, nie przeznaczonych dla dzieci, przez cały czas ich emisji. Obowiązek szczegółowego określenia symboli graficznych dla poszczególnych programów spoczywa na Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

Nowela precyzuje, co należy do zadań publicznej radiofonii i telewizji. Są to: tworzenie i rozpowszechnianie ogólnopolskich i regionalnych programów radiowych i telewizyjnych; budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych.

Zgodnie z nowelą, środki publiczne nadawców na realizację misji powinny być księgowane odrębnie od środków pozyskanych z działalności komercyjnej.

Nowela znosi ograniczenia kapitałowe dla podmiotów z Unii Europejskiej, które chciałyby uzyskać w Polsce koncesję radiową lub telewizyjną. Do tej pory udział kapitału zagranicznego w mediach elektronicznych mógł wynosić tylko 33 proc. Od 1 maja, czyli od wejścia Polski do UE będzie mógł wynosić 100 proc. Głosowanie nad zmianami, które do nowelizacji zaproponował Senat, odbędzie się w piątek wieczorem.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)