Zmiana prawa o nieuczciwej konkurencji przyjęta
Uniemożliwienie wielkim sieciom handlowym zaniżania cen i sprzedaży towarów bez marży zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Projekt przyjęła w środę sejmowa nadzwyczajna komisja do rozpatrzenia projektów ustaw związanych z programem rządowym
"Przedsiębiorczość-Rozwój-Praca".
24.04.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Projekt ten jest częścią rządowego pakietu "Przede wszystkim przedsiębiorczość". Planowane zmiany mają, w ocenie rządu, polepszyć sytuację małych i średnich przedsiębiorstw.
Super i hipermarkety kupują dużą ilość towaru od przedsiębiorców po niższych cenach. Jeśli jeszcze zrezygnują z marży, to w krótkim czasie są w stanie wyeliminować z rynku małe sklepy, które takich możliwości nie mają - powiedział Zbigniew Kaniewski, przewodniczący komisji. Dodał, że wersja rządowa została przyjęta przez komisję tylko z drobnymi poprawkami.
Nowelizacja ma uniemożliwić także producentom sprzedaż towarów poniżej kosztów wytwarzania. Konsumenci chwilowo cieszą się z tego, ale część podmiotów gospodarczych może nie wytrzymać takiej konkurencji i upadnie - tłumaczył Kaniewski.
Zgodnie z projektem, za nieuczciwą konkurencję będzie uznawana sprzedaż towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 m kw. po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Zdaniem projektodawców, taka działalność utrudnia małym przedsiębiorcom dostęp do rynku.
Sprzedaż bez marży nie będzie uznawana za nieuczciwą konkurencję, jeśli będzie dokonywana w ramach trwającej nie dłużej niż miesiąc wyprzedaży: na koniec sezonu letniego i zimowego, ze względu na upływający termin przydatności towarów do spożycia lub upływającą datę minimalnej trwałości.
Ponadto sprzedaż po cenach bez marży będzie możliwa przy likwidacji obiektu handlowego. Pod warunkiem jednak, że taka sprzedaż nie potrwa dłużej niż trzy miesiące od dnia podania do publicznej wiadomości informacji o likwidacji placówki. Jeśli przedsiębiorca likwiduje w ogóle swoją działalność handlową, to sprzedaż bez marży w jego placówkach nie może przekroczyć roku.
Rząd chce zakazać stosowania niektórych form premiowania sprzedaży przez wielkie sieci handlowe i producentów silnych ekonomicznie. Firmy nie mogłyby np. przyznawać swoim klientom nagród o znacznej wartości.
Projekt nowelizacji ustawy przewiduje zakaz ogłaszania loterii promocyjnych przez przedsiębiorstwa. Chodzi o sytuacje, gdy firmy gwarantują wygraną, jeśli osoba kupi pewien towar lub wpłaci określoną kwotę pieniędzy.
Rząd chce zakazać tzw. sprzedaży lawinowej, będącej odmianą piramidy finansowej. Polega ona na tym, że nabywcom towarów lub usług obiecuje się uzyskanie korzyści, jeśli nakłonią inne osoby do takich samych transakcji. W Unii Europejskiej taka forma sprzedaży jest zakazana.
Projekt nowelizacji został skierowany do drugiego czytania w Sejmie. (jask)