Zmiana praw pasażerów linii lotniczych
Poszkodowany pasażer linii lotniczych będzie mógł wnieść skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) - takie zapisy nowelizacji prawa lotniczego przyjęła we wtorek sejmowa Komisja Infrastruktury.
Zaakceptowane przez komisję przepisy nowelizacji dodają do prawa lotniczego m.in. nowy dział o ochronie praw pasażerów. Pasażer będzie mógł zwrócić się do ULC ze skargą na naruszenie jego prawa w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub opóźnienia lotu.
Do skargi składanej do ULC pasażer powinien załączyć: kopię skargi skierowanej do przewoźnika, odpowiedź przewoźnika (jeśli została udzielona), potwierdzoną rezerwację na dany lot.
Ciężar udowodnienia, że uprawnienia pasażera nie zostały naruszone, ma spoczywać na przewoźniku.
Prezes ULC będzie mógł na przewoźnika nałożyć karę, kiedy przewoźnik zaniedba obowiązku m.in.: - wezwania chętnych do rezygnacji z ich rezerwacji, - wypłaty odszkodowania, - zwrotu należności lub zmiany planu podróży, - zwrotu części ceny biletu w razie umieszczenia w klasie niższej, - informowania pasażerów o przysługujących mu prawach.
Komisja skreśliła z projektu rządowego przepisy o czasie pracy załóg lotniczych. Jak tłumaczył szef podkomisji Andrzej Piłat (SLD), praca nad tym fragmentem projektu mogła trwać na tyle długo, że niosło to ze sobą ryzyko, iż ustawa nie zostanie uchwalona w bieżącej kadencji Sejmu.