Zintegrowany Informator Pacjenta - ciężki bat na lekarzy
Zintegrowany Informator Pacjenta działa już od roku. Pozwolił w tym czasie wykryć wiele nieprawidłowości w leczeniu, których koszty szacuje się nawet na milion złotych.
03.07.2014 | aktual.: 04.07.2014 15:30
Po uruchomieniu Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców przeznaczony dla lekarzy i placówek medycznych i pozwalający na potwierdzanie przez nie prawa do ubezpieczenia zdrowotnego, wdrożono Zintegrowany Informator Pacjenta (ZIP), który jest portalem przeznaczonym dla chorych. Platforma pozwala im przeglądać historię świadczeń medycznych sfinansowanych przez NFZ. System gromadzi historie świadczeń od 2008 roku.
W systemie zarejestrowało 32 tysiące pacjentów z województwa pomorskiego, czyli nie więcej niż 2 proc. wszystkich leczących się. Porada u specjalisty, której nie udzielono czy zabieg, którego nie przeprowadzono, są głównymi przyczynami skarg pacjentów, korzystających ze Zintegrowanego Informatora Pacjenta na Pomorzu. W systemie działającym od lipca ubiegłego roku wykryto ponad 200 zgłoszeń.
Wygląda na to, że wielu lekarzy lubi twórczość Mikołaja Gogola, albowiem w kolejkach do zabiegów często spotkać można martwe dusze. Do tej pory zakończono 57 postępowań. Dziewięć skierowano do prokuratury. Najgłośniejsza sprawa dotyczy przychodni w jednej z nadmorskich miejscowości. Jej pracownicy mieli fałszować dokumenty i dopisywać do listy pacjentów, którym porad nie udzielono. Za każdą z usług NFZ płacił 45 złotych. W ten sposób udało się wyłudzić prawie milion złotych.
Działania nieuczciwych lekarzy można tłumaczyć zwykłą pazernością, ale czasami jest to podszyte zgoła utylitarnymi względami. Istota problemu leży w wycenie zabiegów oraz medykamentów, której dokonuje Narodowy Fundusz Zdrowia. Lekarz przyjmując do szpitala np. pacjenta z cukrzycą, musi w elektronicznej kartotece wpisać inną, lepiej wycenianą chorobę, taką, aby koszty się zbilansowały. W innym wypadku szpital generuje długi.
Jeżeli w systemie znajdziemy nieprawidłowe dane dotyczące przebiegu leczenia, należy niezwłocznie skontaktować się z oddziałem wojewódzkim NFZ. Informację o nieprawidłowościach należy przekazać pisemnie do właściwego oddziału, podając swój identyfikator użytkownika oraz dane dotyczące świadczenia.