PolskaZima już nie wygra z lotniskiem w Warszawie?

Zima już nie wygra z lotniskiem w Warszawie?

Już od końca stycznia 2010 r. na warszawskim lotnisku Okęcie samoloty będą mogły lądować podczas gęstej mgły lub śnieżycy. Specjalistyczny system naprowadzania maszyn ILS, z podwyższoną kategorią, będzie działał na krótszej drodze startowej.

ILS (Instrument Landing System) jest radiowym systemem nawigacyjnym wspomagającym lądowanie samolotu podczas trudnych warunków atmosferycznych. Pilot za pomocą m.in. odpowiedniej aparatury radiowej, a także świateł na pasie startowym jest w stanie wylądować nawet przy małej widoczności. Samo wyposażenie lotniska to jednak jeszcze za mało, by samoloty mogły stosować te procedury. Maszyna musi być odpowiednio wyposażona, a załoga przeszkolona.

ILS funkcjonuje w trzech kategoriach. Wszystkie one różnią się tzw. minimalną widzialnością, przy której możliwe jest lądowanie. Standardem w Polsce jest kategoria I ILS, którą posiada 10 polskich lotnisk. Wszystkie zainstalowane w Polsce systemy ILS pod względem swojej struktury są urządzeniami przystosowanymi do pracy w kategorii II. Chodzi o lotniska w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Rzeszowie, Warszawie i Wrocławiu. Różna jest natomiast jakość sygnału oraz poziom zakłóceń w przestrzeni.

Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska, Urząd w pierwszej połowie stycznia ma wydać certyfikat dla ILS w drugiej kategorii dla krótszej drogi startowej w stołecznym porcie. - Od końca stycznia przewoźnicy powinni lądować już w tej wyższej kategorii - powiedziała Krasnodębska.

Lotnisko w Warszawie ma dwie drogi startowe, a każda z nich wyposażona jest w system ILS. Dotychczas tylko jedno z podejść (dłuższa droga od strony Piaseczna) ma certyfikat kategorii II. Jednak ze względu na występujące zakłócenia w sygnale wysyłanym z urządzenia do samolotów, podejście to od prawie roku jest ograniczone do kategorii I. Jak zapewnia Polska Agencja Żeglugi Powietrznej oraz warszawski Port Lotniczy, trwają prace nad przywróceniem kategorii II na tym pasie. Zanim jednak to nastąpi, obie instytucje chcą wprowadzenia II kategorii na krótszym pasie (od strony Al. Krakowskiej).

- Wspólnie z PAŻP przeprowadziliśmy całościowe przygotowania, jeśli chodzi o możliwości korzystania z ILS w kategorii II na drugiej drodze startowej z kierunku podejścia do lądowania znad Al. Krakowskiej. Instalacja jest już gotowa do wprowadzenia tej kategorii. My odpowiadamy m.in. za to, co się znajduje na płycie lotniska, np. oświetlenie drogi - powiedział rzecznik lotniska Kamil Wnuk.

Jak powiedział rzecznik PAŻP Grzegorz Hlebowicz, Agencja również dopełniła wszelkich formalności, potrzebnych do uruchomienia tej kategorii. - Dokonano zmian w instrukcjach operacyjnych, wykonano obloty pomiarowe urządzeń i procedur, opracowano i opublikowano uzupełnione mapy oraz nowe procedury podejść przy słabej widzialności - powiedział Hlebowicz. Dodał, że jedynie Warszawa ma procedury pracy lotniska przy małej widzialności i niskim zachmurzeniu.

Największe lotniska świata dysponują systemem ILS w kategorii trzeciej. Umożliwia on lądowanie samolotów praktycznie przy zerowej widzialności. Jest tak np. w Londynie, Frankfurcie, Tokio, wielu portach USA.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)