Zaskakujące wyniki badań polskiego rynku komputerowego sprzętu audio-wideo
Creative poinformował o wynikach badań przeprowadzonych na zlecenie firmy przez TNS OBOP dotyczących komputerowego rynku sprzętu audio-wideo, a w szczególności takich produktów jak głośniki komputerowe, kamery internetowe oraz odtwarzacze MP3. Badania przeprowadzono w lipcu 2005 r. na próbie reprezentatywnej 1005 mieszkańców Polski w wieku 15+ w oparciu o wywiady osobiste.
Komputer w gospodarstwie domowym
Badania pokazały, że prawie połowa ( 46,4% ) Polaków posiada komputer osobisty w domu, a 10% planuje zakup lub modernizację komputera w ciągu najbliższego półrocza. Oznacza to duży wzrost w stosunku do roku ubiegłego, w którym posiadanie komputera deklarowało 37,3% respondentów.
Co zaskakujące, komputery są najczęściej wykorzystywane do słuchania muzyki ( taki sposób wykorzystania zadeklarowało aż 60,3% badanych ). W dalszej kolejności, do najczęstszych zastosowań należało: granie ( 52, % ), przeglądanie stron WWW ( 48,4% ) i odtwarzanie filmów ( 46,3% ). Komputer najrzadziej wykorzystywany był do aplikacji biurowych i telefonii VoIP.
Rynek głośników komputerowych
Badania pokazały, że prawie 80% użytkowników PC posiada głośniki komputerowe. W przeważającej większości, bo aż w 72% są to systemy dwugłośnikowe. Posiadanie systemu dwóch głośników z dodatkowym subwooferem deklaruje 17,5%, a zaawansowane systemy pięciu i więcej głośników 9,4% badanych. Biorąc pod uwagę wszystkich producentów głośników komputerowych wymienionych spontanicznie z pamięci, najczęściej wymieniana marka to Creative Labs.
Rynek kamer internetowych
Kamery internetowe ciągle są produktem mało popularnym - 92,4% badanych nie posiada tego typu urządzenia w domu. Najczęściej spontanicznie wymienianą z pamięci marką kamer internetowych był również Creative Labs - znajomość zadeklarowało 8,4% badanych, zaś 0,6% zadeklarowało posiadanie takiej kamery w domu, co dało firmie pierwszą pozycję.
Rynek odtwarzaczy MP3
Badania pokazują, że 85,7% posiadaczy komputera nie korzysta z żadnego osobistego odtwarzacza MP3. Pozostałe 16% najczęściej korzysta z odtwarzaczy CD z możliwością odtwarzania płyt MP3 ( 47,4% wśród badanych, którzy mieli odtwarzacz ). W dalszej kolejności uplasowały się odtwarzacze z pamięcią flash ( 8,8% ) i dyskiem twardym ( 5,6% ). Najczęściej rekomendowanymi odtwarzaczami MP3 były produkty firmy Creative Labs , Sony, Panasonic, i Philips.