14-12-2012 18:00

Zaobserwowano siedem najstarszych galaktyk we Wszechświecie

Zespół naukowców korzystający z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a zaobserwował siedem kandydatek na najstarsze i najodleglejsze galaktyki w Kosmosie. Obiekty te powstały ponad 13 mld lat temu, w okresie gdy Wszechświat miał mniej niż 4 proc. obecnego wieku.

Zaobserwowano siedem najstarszych galaktyk we WszechświecieŹródło: PAP/EPA, fot: R. Ellis (Caltech)/UDF 2012 TEAM/NASA/ESA
d3o767s

Co więcej, wśród zbadanych galaktyk znajduje się kandydatka do pierwszego miejsca w kategorii najodleglejszego obiektu we Wszechświecie. Obiekt ten mógł wysłać światło w zaledwie 380 milionów lat po Wielkich Wybuchu (ma przesunięcie ku czerwieni szacowane na z = 11,9).

Przesunięcie ku czerwieni (redshift) służy astronomom do ustalania odległości do bardzo odległych galaktyk. Na skutek rozszerzania się Wszechświata linie w widmie galaktyk przesuwają się w stronę fal dłuższych (w stronę koloru czerwonego, stąd nazwa). Im większe przesunięcie, tym dalej znajduje się obiekt.

Naukowcy dokonali nowych obserwacji tzw. Ultra Głębokiego Pola Hubble’a (Hubble Ultra Deep Field). Uzyskali niezwykle dokładne zdjęcie fragmentu nieba w zakresie bliskiej podczerwieni. Odkryli na nim sześć nieznanych wcześniej galaktyk.

Siódmym z obiektów, oznaczonym jako UDFj-39546284, okazała się znana z poprzednich badań galaktyka o przesunięciu ku czerwieni szacowanym na z = 10. Nowe dane wskazują że obiekt ten znajduje się jeszcze dalej i może mieć przesunięcie ku czerwieni z = 11,9. Szacowane odległości do galaktyk wymagają jednak jeszcze potwierdzenia metodami spektroskopowymi. Jeśli wyniki się potwierdzą, dystans do UDFj-39546284 będzie nowym rekordem odległości w Kosmosie.

d3o767s

Obserwacje Ultra Głębokiego Pola Hubble’a przeprowadzono w ciągu sześciu tygodni od sierpnia do września 2012 roku. Obecnie zaczynają ukazywać się pierwsze publikacje naukowe oparte na analizie uzyskanych wyników.

O odkryciu poinformowały NASA oraz Caltech. Wyniki badań najodleglejszych galaktyk zostały przedstawione w artykule, który ukaże się w czasopiśmie naukowym "Astrophysical Journal Letters". Badania prowadził zespół naukowców ze Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii kierowany przez Richarda Eblisa (Caltech, USA).