Za miesiąc wyrok ws. pilota Sokoła rozbitego w Iraku
Za około miesiąc Wojskowy Sąd Okręgowy w Warszawie może wydać wyrok w tajnym procesie pilota por. Sylwestra M., oskarżonego o nieumyślne spowodowanie w 2004 roku w Iraku katastrofy śmigłowca Sokół, w której zginęło trzech żołnierzy.
09.03.2007 | aktual.: 09.03.2007 12:21
Proces w całości jest tajny, by - jak ujął to sąd w kwietniu zeszłego roku na początku rozprawy - nie zostały ujawnione informacje dotyczące obronności państwa.
8 lat więzienia?
Śmigłowiec W-3 Sokół, służący w polskim kontyngencie w Iraku, rozbił się 15 grudnia 2004 roku pod Karbalą. W katastrofie zginęli: drugi pilot mł. chor. Paweł Jelonek, strzelec pokładowy mł. chor. Karol Szlązak i lekarz ppłk Jacek Kostecki. Drugi strzelec i drugi pasażer - także lekarz - zostali ranni. Dowódca Sylwester M. też doznał obrażeń. Przez dłuższy czas leczył się i przechodził rehabilitację.
Sylwestrowi M. prokurator zarzuca umyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i nieumyślne spowodowanie w ten sposób katastrofy lotniczej z ofiarami śmiertelnymi. Pilotowi grozi do 8 lat więzienia. Akt oskarżenia Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Warszawie skierowała do sądu w końcu grudnia 2005 roku.
W śledztwie oskarżony nie przyznał się do stawianych mu zarzutów i złożył wyjaśnienia. Prokuratura nie stosowała wobec pilota żadnych środków zapobiegawczych.
Komisja: błąd pilota
Komisja Badania Wypadków Lotniczych MON stwierdziła, że przyczyną tragedii był błąd pilota, który zbyt gwałtownymi manewrami doprowadził do wyłączenia silników przez automat zapobiegający nadmiernemu rozpędzeniu turbiny.
Jak ustaliła komisja, śmigłowiec, lecąc na wysokości 18 m, wspiął się wyżej, by przelecieć nad linią wysokiego napięcia, po czym gwałtownie zanurkował. Po tym manewrze nie zdołał wznieść się, by uniknąć zderzenia z drzewami. Lecąc z wyłączonymi silnikami maszyna zawadziła o drzewa i uderzyła w ziemię, łamiąc belkę ogonową. Wprawiło to w ruch wirowy kabinę, która uderzyła o ziemię najpierw jednym, potem drugim bokiem. Według komisji, gdyby wyłączenie silników nastąpiło na większej wysokości, załoga miałaby dość czasu, by śmigłowiec mógł wylądować.
Komisja - której wnioski były jedną z podstaw ustaleń prokuratury - podkreśliła jednak, że loty w Iraku odbywają się w specyficznych warunkach. Wobec ryzyka ostrzału piloci są zmuszeni latać bardzo nisko, wykonując szybkie manewry.