Za ciężki tornister
Nawet siedem kilogramów dźwigają uczniowie
podstawówek. Krzywy kręgosłup może mieć 80 procent dzieci.
Reporterzy "Głosu Szczecińskiego" zważyli uczennicę czwartej
klasy, Ewę Witkowską i jej szkolny tornister. Ewa waży 34
kilogramy, a plecak - 4.
10.09.2005 | aktual.: 10.09.2005 08:21
- Noszę tu książki, piórnik, zeszyty, jedzenie, picie - mówi Ewa Witkowska. - Są dni, kiedy mój plecak jest jeszcze cięższy. Natalia, uczennica drugiej klasy, tego dnia - oprócz książek - musiała przynieść jeszcze blok, farby, plastelinę i inne niezbędne rzeczy. Tornister niosła babcia.
- Nawet mnie garb boli, a co dopiero takie dziecko - żali się Krystyna Kumor, babcia Natalii. Ciężkie tornistry są jedną z przyczyn wad postawy u dzieci. Dr Maciej Kołban, kierownik kliniki ortopedii dziecięcej PAM, mówi, że ma je 80 procent dzieci. - To nie jest ciężar do noszenia na co dzień - twierdzi dr hab. Maciej Kołban. - Dzieci powinny mieć książki w szkole!
Dwa lata temu, po sygnałach o wadach postawy u dzieci i skargach rodziców, stacje sanepidu przeprowadziły akcję ważenia uczniowskich plecaków. W Polsce nie ma norm, które określają jak ciężkie mogą być tornistry, ale przyjęto przepisy o pracy młodocianych. Według nich chłopcy poniżej 16 lat nie powinni nosić więcej niż 5 kg, a dziewczynki - więcej niż 3.
- Okazało się, że w miastach zbyt ciężkie tornistry nosi ponad 40 procent dzieci, a na wsiach ponad 30 - mówi Wanda Siegień, kierownik oddziału higieny szkolnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej.
Z wniosków sanepidu wynika, że dzieci zabierają do szkoły rzeczy, które nie są potrzebne - zabawki, dodatkowe książki. - Tak jest zwłaszcza we wrześniu. Uczulamy rodziców, ale z różnym skutkiem - mówi nauczycielka nauczania początkowego w SP 63 w Szczecinie.
Wnioski z akcji sanepidu trafiły do ministerstwa edukacji. - Nie mamy możliwości nakazania czegokolwiek - twierdzi Mieczysław Grabianowski, rzecznik ministra edukacji. - Możemy tylko przekazywać nasze uwagi. Rozmawiamy z wydawcami podręczników, by książki były mniejsze i lżejsze.