Wychowanie w trzeźwości bardziej liberalne?
Sejm rozpoczął w czwartek prace nad liberalizacją ograniczeń w reklamie piwa. Trzy sejmowe komisje zaakceptowały w pierwszym czytaniu projekt nowelizacji Ustawy o Wychowaniu w Trzeźwości.
Najważniejsze rozwiązania w projekcie to wprowadzenie wcześniejszej pory emisji reklam piwa w radiu i telewizji - od godziny 20, a nie, jak do tej pory, 23. Ustawa przewiduje możliwość umieszczania reklam piwa na tablicach ogłoszeniowych, jednak w takim wypadku musi na nich widnieć napis o szkodliwości picia tego trunku. Nowelizacja poszerza też możliwości sponsorowania imprez sportowych i lig przez producentów piwa.
Część wpływów z reklam ma być przeznaczona na rozwój sportu. Funduszem tym ma administrować minister sportu.
Zdaniem Tadeusza Cymańskiego z Prawa i Sprawiedliwości sposób szukania pieniędzy na rozwój sportu przez wystawianie młodych ludzi na ryzyko jest moralnie naganny. Poseł podkreślił, że Polska i tak ma już jeden z najwyższych w Europie wskaźników wzrostu dynamiki spożycia alkoholu wśród młodych ludzi, a planowana zmiana przepisów może go jeszcze zwiększyć.
Natomiast według Jerzego Kuleja z SLD między tymi zjawiskami nie ma zbyt ścisłego związku, a pieniądze na sport są potrzebne również w interesie młodych ludzi. Kulej zwrócił uwagę, że z powodów finansowych odwoływanych jest wiele imprez sportowych czy zgrupowań dla młodych ludzi.
Teraz projektem ustawy zajmie się specjalna podkomisja. (reb)