Wybory na polskich statkach
Na dwóch klasycznych statkach morskich oraz na platformach wiertniczych, statkach badawczych i szkolnych, w sumie na siedmiu jednostkach, zostaną w niedzielę utworzone obwodowe komisje wyborcze - poinformował rzecznik Ministerstwa Gospodarki Morskiej Krzysztof Gogol.
18.10.2007 | aktual.: 18.10.2007 17:46
Przypomniał, że do polskich armatorów należy około 120 statków morskich, ale większość pływa pod obcymi banderami i w związku z tym nie mogą tworzyć okręgów wyborczych. Na zdecydowanej większości tych jednostek pływają polscy marynarze. Jest to grupa ok. 2 tys. polskich obywateli, którzy pozbawieni są możliwości głosowania w nadchodzących wyborach - dodał.
Z dotychczasowej praktyki wiadomo, iż na tych statkach, gdzie w przeszłości tworzono komisje wyborcze, frekwencja marynarzy przy urnach wynosiła 100%.
Obwody wyborcze zostaną utworzone na 7 jednostkach zarejestrowanych w Polsce, czyli pływających pod polską banderą: "Petrobaltic", "Baltic Beta", "Oceania" "Baltica", "Gedania", "Mikołaj Kopernik" oraz "Inowrocław".
Klasycznymi statkami morskimi są: "Inowrocław" oraz prom kolejowo-samochodowy "Mikołaj Kopernik", oba należące do szczecińskiego armatora "Euroafrica" Linie Żeglugowe.
"Petrobaltic" i "Baltic Beta" to platformy - wiertnicza i eksploatacyjna. Należą do Przedsiębiorstwa poszukiwań i eksploatacji złóż ropy i gazu "Petrobaltic". "Oceania" to żaglowiec Instytutu Oceanologii PAM a "Baltica" to należący do Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni typowy statek badawczy. Z kolei "Gedania" należy do Sail Training Association Poland i jest wykorzystywanym do celów komercyjnych szkunerem oceanicznym.
Gogol wyjaśnił, że odejście polskich statków od narodowej bandery to proces, który trwał przez całe lata 90. Powodem tego zjawiska był brak konkurencyjności polskiego rejestru (wysokie koszty pracy, duże obciążenia fiskalne itd.) wobec rejestrów tzw. bander wygodnych.
Rzecznik podkreślił, że w resorcie trwają prace nad stworzeniem pakietu ustaw umożliwiającym powrót armatorów do narodowej bandery.
Nie wykluczył, że prace nad nowymi rozwiązaniami legislacyjnymi zakończą się już w połowie przyszłego roku.
Ustawy o podatku tonażowym oraz o zatrudnieniu i pracy na morskich statkach handlowych powinny stworzyć armatorom konkurencyjne warunki dla powrotu statków pod biało-czerwoną banderę, a w dalszej konsekwencji umożliwić polskim marynarzom udział w kolejnych głosowaniach w wyborach parlamentarnych i prezydenckich - podkreślił.