Wrocławskie uczelnie zaprezentowały efekty prac nad e‑podręcznikiem
W poniedziałek dwie wrocławskie uczelnie - Uniwersytet Wrocławski i Uniwersytet Przyrodniczy - zaprezentowały efekty prac nad e-podręcznikiem. Na prezentacji obecna była minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska.
Minister mówiła o stopniowym wdrażaniu e-podręczników do szkół od 1 września 2015 r. - To jest pewien proces. Nie mam żadnych wątpliwości, że to jest propozycja, która będzie wchodziła w życie etapami. Projekt stworzenia elektronicznych podręczników wyniesie niemal 50 mln zł. Dzieci otrzymają je bezpłatnie. Kluzik-Rostkowska wspomniała także o 4,3 mld zł, które przeznaczone będą na poprawienie infrastruktury komputerowej i internetowej w szkołach.
W ramach projektu ma zostać docelowo przygotowanych 64 podręczniki, w których tworzeniu wezmą udział pracownicy naukowi trzech polskich uczelni - obok wspomnianych uniwersytetów wrocławskich, współtworzyć projekt będzie także Politechnika Łódzka. Prace nad treścią e-podręczników dobiegają końca, po nich nastąpi weryfikacja przez szkoły wyższe i Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Specjaliści z Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowują podręczniki do przedmiotów humanistycznych, takich jak język polski, historia oraz WOS. Dr Ryszard Balicki z UWr. podkreślał wczoraj rolę multimedialności treści e-podręcznika i dostosowania do zdolności poznawczych ucznia. Jak zaznacza Tomasz Piekot, wykładowca Instytutu Filologii Polskiej, podręcznik, który tworzą ma być także podręcznikiem rozwoju osobistego, a nie jedynie źródłem encyklopedycznej wiedzy. Pozostali koordynatorzy prac nad e-podręcznikiem na Uniwersytecie Wrocławskich byli zgodni, że najważniejsze jest zaciekawienie ucznia i podanie mu w przystępnej i dogodnej formie treści na wysokim poziomie merytorycznym.
Ekspertom z Uniwersytetu Przyrodniczego przypadło w udziale stworzenie podręczników do przedmiotów takich jak przyroda, biologia, geografia, fizyka i chemia. Rektor uczelni, prof. Roman Kołacz mówił podczas wczorajszej prezentacji o współtworzeniu podręcznika przez nauczycieli. - Opieka merytoryczna nad treścią e-podręczników jest dla naszej uczelni zaszczytem. Nie tworzą jej jednak wyłącznie pracownicy uczelni wyższych, bo to nauczyciele młodzieży wiedzą najlepiej, jakim językiem do nich przemawiać. Dlatego ich rola jest w tym projekcie bardzo ważna - zaznaczył.
W ubiegłym tygodniu minister gościła na Politechnice Łódzkiej, gdzie zaprezentowano wersje testowe podręcznika do matematyki dla szkół ponadgimnazjalnych i podręcznika do zajęć komputerowych dla klasy IV szkoły podstawowej. Łódzka uczelnia pracuje nad pomocami do przedmiotów matematycznych i informatycznych.
Minister Kluzik-Rostkowska zachęcała do zgłaszania wszelkich uwag dotyczących treści e-podręczników, które są w wersjach testowych dostępne na stronie www.epodreczniki.pl. Na platformie będzie można znaleźć także 2500 różnych zasobów edukacyjnych. Wszystko to udostępnione będzie nieodpłatnie