Wrocław. Uniwersytet pomoże MPK. Biolodzy zaprojektują zielone torowiska i przystanki
MPK Wrocław oraz Uniwersytet Wrocławski oficjalnie rozpoczynają współpracę. Ma ona przyczynić się do promowania komunikacji zbiorowej wśród studentów i pracowników uczelni. Plany zakładają jednak zacznie szerszą współpracę. Chociażby biolodzy mają odpowiadać za projektowanie zielonych torowisk i przystanków.
W poniedziałek umowę o współpracy oficjalnie podpisali Krzysztof Balawejder oraz prof. Przemysław Wiszewski, czyli prezes MPK Wrocław i rektor Uniwersytetu Wrocławskiego. - Wrocław bez studentów jest smutny. Wyrazem wspólnej troski MPK i Uniwersytetu jest to, żeby studenci wrócili i uczynili go bardziej kolorowym - powiedział prezes miejskiej spółki.
- Liczymy na to, że botanicy pomogą nam zazielenić istniejące torowiska, a socjologowie przeanalizują, co więcej możemy zrobić, by zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej. Mam też nadzieję, że wrocławscy naukowcy zasilą grono patronów naszych nowych tramwajów - dodał Krzysztof Balawejder.
Wrocław. Uniwersytet pomoże MPK. Biolodzy zaprojektują zielone torowiska i przystanki
Obie strony mają bardzo ambitne plany. Współpraca z uczelnią ma przynieść MPK Wrocław wymierne korzyści. Chociażby biolodzy mają pomagać przy tworzeniu zielonych torowisk i przystanków.
Miejska spółka planuje też wspólnie ze studentami stworzyć ścieżkę edukacyjną na terenie zajezdni Wrocław. Z kolei wsparcie historyków ma być wykorzystywane przy modernizacjach tego typu obiektów.
- Uniwersytet Wrocławski należy do grona 10 polskich Uczelni Badawczych. Planujemy wspólnie z MPK praktyki dla studentów geografii, informatyki, filologii, administracji i ekonomii, prawa, historii i historii sztuki. Można sobie wyobrazić choćby współpracę naszych naukowców i studentów przy planach modernizacji najstarszej wrocławskiej zajezdni na Ołbinie albo utworzenia eksperymentalnego zielonego torowiska obok Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Wrocławskiego - powiedział prof. Przemysław Wiszewski, rektor UWr.
Kolejnym pomysłem jest m.in. wykorzystanie tramwajów do monitorowania zanieczyszczeń i temperatury powietrza. Badacze z UWr chcą przeprowadzić analizę przepływu potoków pasażerskich, ale też np. analizę siatki połączeń. - Nasi studenci mogą zająć się badaniami pomiaru liczby pasażerów w pojazdach MPK czy identyfikować wpływ różnych czynników (takich jak: demografia, zagospodarowanie przestrzenne) na popyt w komunikacji miejskiej - dodał prof. Wiszewski.
W ramach współpracy na ulice Wrocławia wyjeżdżać będzie tramwaj "Uniwersytet Wrocławski", na którym znalazły się grafiki kojarzone z uczelnią.